تست

دستورالعمل اعطاء و لغو مجوز، هدایت و نظارت بر فعالیت صندوق­‌های پژوهش و فناوری


مطالعه دستورالعمل به تمامی درخواست کنندگان تاسیس و صاحبان سهام، هیات مدیره و مدیران عامل صندوق پژوهش و فناوری بسیار توصیه می شود.
مقدمه براساس وظایف کارگروه صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی مندرج در ماده (8) آیین­‌نامه اجرایی ماده (44) قانون رفع موانع تولید رقابت‌­پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب 94/5/11 هیات وزیران و به منظور تدوین ضوابط فعالیت صندوق‌­های پژوهش و فناوری غیردولتی، دستورالعمل اعطا و لغو مجوز، هدایت و نظارت بر فعالیت صندوق‌­های پژوهش و فناوری به شرح زیر ارائه می‌­شود.

 دستورالعمل لغو مجوز، هدایت و نظارت بر فعالیت صندوق­‌های پژوهش و فناوری 

دستورالعمل اعطای مجوز تأسیس، تبدیل و فعالیت صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی

روی تب ها کلیک کنید:

 

 

اعطای مجوز تأسیس، تبدیل و فعالیت صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی

این فصل به صورت دستور العمل جداگانه در 16 ماده و 13 تبصره در تاریخ 1402/11/2 به تصویب کارگروه رسید و مفاد آن از تاریخ ابلاغ برای تمامی متقاضیان لازم‌الاجرا است و جایگزین فصل اول این دستورالعمل گردیده است.

ماده 1- تعاریف واژه‌های به کار رفته در این دستورالعمل به شرح زیر تعریف می‌شوند: الف- دستگاه اجرایی: دستگاه‌های موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری – مصوب 1386.

ب- کارگروه: کارگروه شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش‌بنیان موضوع ماده (4) آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات موضوع تصویبنامه شماره 141602/ت46513هـ مورخ 21/8/1391 هیئت وزیران و اصلاحات و الحاقات بعدی آن.

پ- دبیرخانه: دبیرخانه تخصصی صندوق‌های پژوهش و فناوری مستقر در صندوق نوآوری و شکوفایی.

ت- صندوق: صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی موضوع ماده (100) برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، موضوع ماده (45) برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و موضوع ماده (44) قانون رفع موانع ‌تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی‌ کشور.

ث- صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی: صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی موضوع «دستورالعمل تأسیس و نحوه فعالیت صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی سرمایه‌گذاری خطرپذیر شـرکتی» مصوب دوازدهمین جلسه کارگروه مورخ 22/12/1401.

ج- صندوق مشابه: صندوق‌های غیر پژوهش و فناوری که موضوع فعالیتشان مشابه صندوق باشد.

چ- اساسنامه: اساسنامه نمونه صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی موضوع تصویبنامه شماره 125186/ت57421هـ مورخ 1/11/1399 هیئت وزیران.

ح- متقاضی: شخص حقوقی خواهان تأسیس صندوق یا تبدیل صندوق مشابه به صندوق.

خ- نماینده متقاضی: شخص حقیقی و تام‌الاختیاری است که به صورت کتبی از سوی متقاضی جهت پیگیری فرآیند دریافت مجوز تأسیس و تبدیل، معرفی می‌شود.

د- سهامدار: شخص حقوقی که از سوی متقاضی به منظور مشارکت در تأسیس صندوق معرفی می‌شود.

ذ- نماینده سهامدار: شخص حقیقی و تام‌الاختیاری است که از طرف سهامدار به‌صورت کتبی برای حضور در مجامع صندوق معرفی می‌شود.

ر- هیئت‌مدیره: به اشخاصی که از بین نمایندگان سهامداران صندوق، به منظور مدیریت، راهبری و نظارت بر فعالیت‌های صندوق انتخاب شده و حدود وظایف و اختیارات آن در چارچوب اساسنامه به تصویب مجمع می‌رسد.

ز- مجوز تأسیس و تبدیل: مجوزی است که بعد از طی مراحل تصویب کارگروه، توسط دبیرخانه به منظور تأسیس صندوق یا تبدیل به آن صادر می‌شود.

ژ- مجوز فعالیت: مجوزی است که پس از احراز شرایط ماده 9 این دستورالعمل، از سوی دبیرخانه صادر می‌شود.

س- صندوق جامع: صندوقی که مجوز فعالیت آن به منظور فعالیت در تمامی حوزه‌های پژوهش، فناوری و نوآوری صادر شده است.

ش- صندوق تخصصی: صندوقی که مجوز فعالیت آن به منظور فعالیت در حوزه‌های پژوهش، فناوری و نوآوری مورد تصویب کارگروه صادر شده است.

ص- درگاه: درگاه ملی مجوزهای کسب و کار که بر اساس ماده (7) قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل (44) قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن، تحت مدیریت دبیرخانه «هیئت مقررات‌زدایی و بهبود محیط کسب و کار» به منظور ثبت درخواست مجوز تأسیس/تبدیل و فعالیت ایجاد شده است.

ض- ذی‌نفع واحد: یک شخص حقیقی یا حقوقی بطور مستقل و یا دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی که به واسطه برخورداری از روابط مالکیتی، مدیریتی، مالی، کنترلی و یا به هر نحو دیگری می‌توانند صندوق را در معرض ریسک قرار دهند (بدین ترتیب که مشکلات یکی از آنها بتواند به دیگری تسری یابد و منجر به عدم ایفای تعهدات آنها شود) و یا امکان ایجاد انحصار در زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور را فراهم کند. تشخیص مصادیق ذی‌نفع واحد بر عهده دبیرخانه است.

ط- بلوک سهامداری: یک یا چند شخص حقوقی با ذی‌نفعی واحد، که حداکثر می‌توانند به میزان سی و سه درصد سهامدار صندوق باشند.

ماده ۲- شرایط عمومی اعطای مجوز تأسیس مجوز تأسیس یا تبدیل بر اساس شرایط زیر اعطا می‌شود: الف- متقاضی اخذ مجوز تأسیس/تبدیل صندوق جامع در شهر تهران باید حائز یکی از شرایط زیر باشد:

1- پارک‌های علم و فناوری مورد تأیید شورای گسترش آموزش عالی وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یا دانشگاه‌ها، مراکز و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی دارای پارک علم و فناوری، مراکز رشد و یا نوآوری که حداقل 100 واحد فناور و دانش‌بنیان مستقر دارند.

2- دستگاه اجرایی دارای واحد تخصصی با شرح وظایف مرتبط که برنامه و بودجه مصوب در حوزه فناوری و نوآوری داشته باشد.

3- بخش خصوصی دارای عملکرد در حوزه توسعه فناوری و فعالیت‌های دانش‌بنیان که حداقل سه شرط از مجموعه شرایط زیر را داشته باشد:

1-3- برای انجام فعالیت‌های تحقیق و توسعه خود، یک شرکت مستقل با حداقل سه سال سابقه فعالیت داشته باشد؛

2-3- دارای مجوز تحقیق و توسعه از وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد؛

3-3- مجموع مبلغ قراردادهای تحقیق و توسعه در سه سال آخر حداقل به میزان نیم درصد درآمد عملیاتی سال آخر متقاضی باشد؛

4-3- هزینه‏های تحقیق و توسعه در صورت‌های مالی سه سال گذشته شناسایی شده باشد؛

5-3- هزینه‌های تحقیق و توسعه در سند بودجه سه سال اخیر برآورد شده باشد؛

6-3- دارای شرکت زایشی مبتنی بر فناوری و نوآوری باشد؛

7-3- در سه سال اخیر، محصول/خدمت جدید مبتنی بر فناوری توسعه داده باشد؛

8-3- دارای حداقل یک تجربه سرمایه‌گذاری خطرپذیر و راهبری کسب و کارهای نوپا و درحال رشد با عمر بیش از یکسال باشد.

ب- متقاضی اخذ مجوز تأسیس/تبدیل صندوق جامع در سایر استان‌ها باید حائز یکی از شرایط زیر باشد:

1- پارک‌های علم و فناوری دارای مجوز از وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با مشارکت سایر نهادهای اصلی علم و فناوری استان اعم از دانشگاه‌ها و یا دستگاه‌های اجرایی.

2- شرایط دستگاه اجرایی و بخش خصوصی متقاضی تاسیس در سایر استان‌ها مشابه شهر تهران است.

تبصره 1- در هر استان یک صندوق جامع تشکیل خواهد شد و حضور نهاد متولی علم و فناوری (پارک‌های علم و فناوری) در ترکیب آن الزامی است. تبصره 2 - درصورت عدم رعایت الزامات و حداقل‌های فعالیتی از سوی صندوق استانی، ایجاد صندوق جدید در آن استان پس از تایید کارگروه امکان‌پذیر خواهد بود.

پ- متقاضی اخذ مجوز تأسیس/تبدیل صندوق‌ تخصصی باید حائز شرایط زیر باشد:

1- حداقل یک نهاد متولی تخصصی شامل مراکز علمی (واحدهای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی یا موسسه پژوهشی دارای ظرفیت و با تخصص مرتبط) و یا بخش خصوصی فعال در حوزه تخصصی (از جمله شتابدهنده تخصصی، شرکت دانش‌بنیان مرتبط) در ترکیب سهامداران صندوق حضور داشته باشد. 2- صندوق‌های تخصصی فناوری‌محور و مسئله محور بر اساس موضوعات اولویت‌دار توسعه فناوری ملی با پیشنهاد دبیرخانه و تایید کارگروه تشکیل می‌شوند.

تبصره- حداقل 70 درصد از خدمات مالی صندوق‌های‌ تخصصی باید به حوزه مندرج در مجوز تأسیس مرتبط باشد.

ماده 3- سرمایه صندوق

الف- حداقل سرمایه اولیه برای تأسیس صندوق‌های جامع، در شهر تهران 1،000 میلیارد ریال، در کلان‌شهرها 500 میلیارد ریال، در مناطق کمتر توسعه‌یافته 200 میلیارد ریال و در سایر مناطق 300 میلیارد ریال است.

ب- حداقل سرمایه ثبتی برای صندوق‌های تخصصی500 میلیارد ریال می‌باشد.

پ- سرمایه اولیه صندوق‌ها باید در طی دو سال تماماً به صورت نقدی تادیه شود. سرمایه اولیه نباید به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از محل تسهیلات دریافتی صاحبان سهام از بانک‌ها، صندوق‌های مشابه، موسسات اعتباری غیربانکی و سایر بنگاه‌های پولی اعم از دولتی و غیردولتی تأمین شود.

ت- دبیرخانه موظف به احراز توانایی مالی سهامداران با دریافت اسناد معتبر است.

ماده 4- مدارک اخذ مجوز تأسیس

اخذ مجوز تأسیس منوط به ارائه مدارک زیر به دبیرخانه است: الف- درخواست کتبی مجوز تأسیس و معرفی نماینده تام‌الاختیار. ب- کاربرگ اطلاعات شناسایی سهامداران.

پ- تصویر روزنامه رسمی آخرین وضعیت ثبتی سهامداران شامل آگهی تأسیس، انتخاب و تغییرات اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل، اساسنامه و تغییرات آن با ذکر آخرین میزان سرمایه تادیه و تعهد شده

ت- پیش‌نویس اساسنامه منطبق با متن نمونه مصوب

ث- معرفی کتبی نمایندگان صاحبان سهام در مجمع عمومی مؤسس از سوی سهامداران

ج- صورت‌های مالی حسابرسی شده با اظهارنظر مقبول برای سال آخر (در خصوص متقاضی بخش خصوصی) و تصویر برابر اصل شده اساسنامه و مصوبه هیئت امنا و بودجه مصوب برای نهاد علمی و دستگاه اجرایی

چ- مستندات برخورداری سهامداران از سوابق کاری مرتبط با حوزه پژوهش، فناوری، نوآوری و فعالیت‌های دانش‌بنیان، سرمایه‌گذاری و تولیدی و یا خدماتی

ح- مستندات مربوط به سوابق اجرایی و تحصیلی هیئت مدیره و مدیرعامل پیشنهادی برای صندوق، همراه با تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه و آخرین مدرک تحصیلی

خ- گواهی عدم سوءپیشینه برای اعضای پیشنهادی هیئت مدیره صندوق

د- کاربرگ رضایت‌نامه اعتبارسنجی مالی اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل پیشنهادی برای صندوق

ذ- طرح توجیهی جامعه هدف، علل نیاز به تأسیس صندوق، چشم‌انداز و برنامه و فعالیت‌های آتی

ر- صورتجلسه مجمع عمومی مؤسسان

تبصره- دبیرخانه می‌تواند در صورت نیاز به منظور تکمیل پرونده، مدارک دیگری را از متقاضیان اخذ کند.

ماده 5- شرایط اختصاصی اعطای مجوز تأسیس

شرایط اختصاصی اعطای مجوز تأسیس شامل بررسی موارد زیر است.

الف- احراز هویت، ظرفیت مالی و حوزه فعالیت سهامداران که بر اساس معیارهای زیر انجام می‌شود:

1- سهامداران باید دارای شخصیت حقوقی، شناسه ملی، کد بیمه کارگاهی باشند و حداقل یک سال از تاریخ ثبت‌‌ شخصیت حقوقی گذشته باشد.

2- تعهد هر سهامدار در زمان تاسیس در هر صندوق حداکثر معادل آخرین سرمایه ثبتی آن خواهد بود.

3- سهامداران نباید دارای بدهی قطعی نزد سازمان امور مالیاتی باشند.

4- سهامداران طبق صورت‌های مالی حسابرسی‌شده نباید مشمول ماده ۱۴۱ لایحه اصلاحی قانون تجارت مصوب 1347 باشند.

5- سهامداران بخش خصوصی باید دارای سابقه کاری مرتبط در حوزه پژوهش، فناوری، نوآوری و دانش‌بنیان یا سرمایه‌گذاری یا تولیدی و خدماتی باشند.

ب- ترکیب سهامداران صندوق از نظر ذینفع واحد، باید دارای شرایط زیر ‌باشد:

1- هر سهامدار می‌تواند به‌صورت مستقیم حداکثر در یک صندوق و یا صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی و به‌صورت غیرمستقیم حداکثر در یک صندوق و یا صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر شرکتی از طریق شرکت‌هایی که در آن‌ها سهام دارد، مشارکت کند.

تبصره- سهامداری غیرمستقیمی که کمتر از 10 درصد از ترکیب سهامدار مستقیم صندوق را داشته باشد، مشروط به عدم حضور این سهامدار مستقیم در هیئت مدیره و حداکثر در دو صندوق، مشمول ذینفع واحد نمی‌شود.

2- هر بلوک سهامداری می‌تواند حداکثر مالک 33% سهام صندوق باشد.

3- مجموع درصد سهامداری دستگاه اجرایی در هر صندوق به صورت مستقیم یا غیرمستقیم، نباید بیشتر از 49 درصد باشد.

4- با هدف انتقال تجربه، صندوق‌های دارای مجوز فعالیت با رعایت شرایط زیر می‌توانند در ترکیب سهامداری صندوق جدید قرار گیرند:

- دارای 5 سال سابقه فعالیت و صورت‌های مالی حسابرسی شده با اظهارنظر مقبول سال آخر

- ارائه دلایل توجیهی مورد تایید دبیرخانه برای سرمایه‌گذاری در صندوق جدید

- رعایت منفرداً یا مجتمعاً سقف 20 درصد جهت مشارکت در صندوق جدید

- تأدیه کامل سرمایه موضوع ماده 3 این دستورالعمل

- انتصاب حداکثر یک عضو در هیئت مدیره صندوق جدید توسط صندوق/صندوق‌های سهامدار

- عدم احتساب آورده سرمایه صندوق‌های سهامدار در حداقل سرمایه صندوق جدید موضوع ماده 3

پ- ترکیب، اهلیت‌ و صلاحیت‌ اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل صندوق بر اساس ضوابطی است که دبیرخانه تعیین می‌کند؛ و مبتنی بر معیارهای زیر سنجیده می‌شود و دبیرخانه در قالب جلسات مصاحبه، دانش و اطلاعات اعضا و مدیرعامل را نسبت به موضوعات، قوانین و ضوابط مرتبط با حوزه فعالیتی صندوق‌ها، مدیریت مالی، اداری و حقوقی بررسی و احراز می‌کند:

1- هر بلوک سهامداری حداکثر یک عضو در ترکیب هیات مدیره می‌تواند داشته باشد.

2- دارا بودن حداقل 3 سال سابقه فعالیت در حوزه پژوهش، فناوری، نوآوری و فعالیت‌های دانش‌بنیان برای حداقل یک عضو

3- دارا بودن حداقل 3 سال سابقه فعالیت در حوزه مالی و سرمایه‌گذاری برای حداقل یک عضو

4- دارای حداقل مدرک کارشناسی از دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

5- فقدان بدهی معوق به بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی و چک برگشتی رفع سوء اثر نشده در نظام بانکی کشور

6- گواهی عدم سوء پیشینه

7- نماینده/نمایندگان دولت در هیئت مدیره صندوق با رعایت قوانین و مقررات بند «ت»، طی معرفی‌نامه کتبی از سوی بالاترین مقام دستگاه اجرایی تعیین می‌گردد. متناسب با میزان سهام دولت، تعداد نمایندگان دولت در صندوق‌های با 3 عضو هیئت مدیره، حداکثر یک عضو و در صندوق‌های با 5 عضو هیئت مدیره، حداکثر دو عضو و در صندوق های با 7 عضو هیئت مدیره حداکثر 3 عضو خواهد بود.

ت- طرح تجاری، مدل مالی و مدارک ارائه شده مذکور در ماده 4

ماده 6- تعیین نام صندوق

نام صندوق باید متناسب با ضوابط کارگروه و آیین‌نامه انتخاب شده باشد و با نام‌های ثبت ‌شده دیگر مشابه نباشد و به گونه‌ای گمراه‌ کننده انتخاب نشده باشد.

تبصره- استفاده از کلماتی نظیر «ملی» یا «ایران» و غیره در نام صندوق که معمولاً توسط اشخاص و نهادهای وابسته به دولت و حاکمیت بکار می‌رود، و نیز استفاده از کلمات و عباراتی که ذهن مخاطب را به سمت وابستگی صندوق به اشخاص خصوصی یا دولتی خاصی ببرد ممنوع است مگر این وابستگی میان صندوق و آن اشخاص وجود داشته و اثبات شود.

ماده 7- شرایط تبدیل صندوق مشابه

درخواست تبدیل صندوق مشابه به صندوق پس از تطبیق با مواد این دستورالعمل، توسط دبیرخانه بررسی و پیشنهاد تبدیل از سوی دبیرخانه جهت تایید و تصویب در کارگروه مطرح می‌شود.

ماده 8-فرآیند بررسی و اعطای مجوز تأسیس

متقاضی موظف است از طریق درگاه درخواست خود را به همراه مستندات ثبت ‌نمایند؛ درصورت عدم بارگذاری مدارک بعد از مدت 7 روز کاری درخواست وی کان لم یکن تلقی خواهد شد. دبیرخانه طی 30 روز کاری پس از دریافت کامل مستندات از درگاه، پرونده صندوق را تشکیل و شرایط عمومی و اختصاصی صندوق را بر اساس این دستورالعمل بررسی می‌نماید که در صورت تایید دبیرخانه درخواست متقاضی جهت اخذ مجوز تاسیس در جلسه کارگروه مطرح می‌گردد. در صورت موافقت کارگروه مجوز تأسیس به نماینده اعلام و ابلاغیه آن خطاب به مرجع ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری صادر می‌شود.

تبصره 1- هرگونه ایراد یا نقص مستندات به اطلاع نماینده متقاضی خواهد رسید، چنانچه موارد اعلامی ظرف 2 ماه برطرف نشود، تقاضای واصله کان‌لم‌یکن تلقی می‌شود.

تبصره 2- صدور مجوز تأسیس یا تبدیل صرفا برای ثبت صندوق تحت عنوان شرکت صندوق پژوهش و فناوری غیردولتی (سهامی خاص) نزد اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری صادر می‌شود و برای شروع فعالیت دریافت مجوز فعالیت از دبیرخانه الزامی است.

تبصره 3- مهلت اعتبار مجوز تأسیس صادره، شش‌ماه از تاریخ ابلاغیه کارگروه است و در صورت انقضای آن، مجوز صادره از درجه اعتبار ساقط است.

تبصره 4- تمديد مهلت مذکور در این ماده با درخواست کتبی متقاضی با ارائه دلایل توجیهی برای یک بار توسط دبیرخانه مجاز است.

ماده 9- فرآیند بررسی و اعطای مجوز فعالیت

الف- پس از ثبت صندوق در اداره ثبت شرکت‌ها، هیئت مدیره صندوق شش ماه مهلت خواهد داشت تا نسبت به انجام اقدامات ذیل جهت اخذ مجوز فعالیت مبادرت ورزد و مدارک مربوطه را به دبیرخانه تسلیم کند. در غیر این صورت موضوع جهت تصمیم‌گیری در کارگروه مطرح و درصورت رای به انحلال، موضوع به اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر‌‌تجاری اعلام خواهد شد.

ب- تمهید حداقل الزامات آغاز فعالیت از قبیل تامین فضای مناسب استقرار، نصب تابلو، تامین حداقل نیروی انسانی مطابق نمودار سازمانی مصوب، ثبت لوگو، طراحی سربرگ، ساخت مهر، معرفی وبگاه رسمی، نصب نرم‌افزارهای متمرکز مالی، حسابداری و پرونده مشتریان.

پ- تادیه حداقل 35 درصد سرمایه ثبت شده

ت- ارائه اساسنامه مصوب، آگهی تأسیس و اظهارنامه ثبتي

ث- نام نویسی در درگاه سازمان امور مالیاتی، تامین اجتماعی و دریافت کد کارگاه و کد سجام

ج- تدوین و ارائه آیین‌نامه‌های داخلی مورد نیاز مصوب (مطابق اساسنامه) از قبیل آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی، اداری استخدامی، اعطای تسهیلات و قبول تعهدات، صدور ضمانت‌نامه و سرمایه گذاری.

چ- انجام سایر اقداماتی که حسب مورد توسط دبیرخانه تعیین و ابلاغ می‌شود.

تبصره 1- مهلت مذکور در این ماده با درخواست کتبی متقاضی با ارائه دلایل توجیهی برای یک بار توسط دبیرخانه مجاز است.

تبصره 2- در صورت اجرای کامل اقدامات مندرج در این ماده، صندوق باید از طریق درگاه درخواست مجوز فعالیت خود را ثبت نماید. دبیرخانه پس از دریافت مستندات و بررسی کلیه مدارک، بازدید از محل استقرار صندوق را انجام و در صورت احراز شرایط، نسبت به صدور مجوز فعالیت اقدام می‌نماید.

تبصره 3- مجوز فعالیت صندوق می‌بایست در وبگاه رسمی و محل استقرار صندوق در معرض رویت همگان قرار گیرد.

ماده 10- فرآیند بررسی و اعطای مجوز تأسیس شعبه

صندوق در صورتی که درخواست تاسیس شعبه در مناطق دیگر داشته باشد، ملزم است موارد زیر را رعایت کند:

الف- تادیه کامل سرمایه به میزان حداقل تعیین شده در ماده 3

ب- افزایش سرمایه از محل آورده نقدی به میزان حداقل تعیین شده در منطقه جغرافیایی تاسیس شعبه مطابق ماده 3

پ- ارائه دلایل توجیهی ایجاد شعبه به دبیرخانه جهت طرح در کارگروه

ت- اخذ مجوز کارگروه برای تأسیس شعبه

سایر موارد

ماده 11- دبیرخانه موظف است کلیه قوانین، مقررات و ضوابط مصوب کارگروه را به صندوق‌ها ابلاغ نماید و انحراف از اجرای ضوابط و سایر تخلفات را در چارچوب دستورالعمل‌های نظارت و لغو مجوز فعالیت صندوق‌ها به کارگروه گزارش دهد.

ماده 12- انصراف هر یک از سهامداران و تغییر در ترکیب و درصد سهامداری پس از اخذ مجوز تأسیس بدون تأیید دبیرخانه مجاز نیست و تغییر بیش از 25 درصد در ترکیب سهامداران، منوط به تأیید مجدد کارگروه است.

ماده 13- دبیرخانه حسب شرایط و در صورت تصویب در کارگروه، می‌تواند بررسی درخواست مجوز تأسیس یا تبدیل را به حالت تعلیق درآورد.

ماده 14- کلیه سهامداران صندوق‌‌‌هایی که با تصویب کارگروه مجوز فعالیت آن‌ها لغو شده است، تا زمان انحلال و تصفیه کامل آن صندوق، حق مشارکت در تاسیس و یا حضور در ترکیب سهامداری صندوق دیگر را نخواهند داشت.

ماده 15- سایر موضوعات مرتبط با دامنه فعالیت، مجامع و امور سهامداران و حاکمیت شرکتی در صندوق‌ها تابع ضوابط مربوطه است.

ماده 16- این دستورالعمل در 16 ماده و 13 تبصره در تاریخ 2/11/1402 به تصویب کارگروه رسید و مفاد آن از تاریخ ابلاغ برای تمامی متقاضیان لازم‌الاجرا است و جایگزین فصل اول دستورالعمل مصوب 30/2/1398 می‌شود.

 

فصل دوم: هدایت و نظارت بر عملکرد صندوق‌ها

ماده 13­- کارگروه برای انجام وظایف و اقدامات نظارتی خود بر نحوه عملكرد صندوق­‌ها و رعايت ضوابط کارگروه از سوي آنها،‏ به طور عمده بر موارد زير تأكيد می‌­نماید: فعاليت اصلي شركت، به نحوي كه نسبت به رعايت چارچوب مندرج در اساسنامه، قوانین و مقررات اطمينان حاصل شود؛ اطمینان از ساختار مديريت صندوق به نحوی که موجب تقویت و توسعه فعالیت صندوق گردد؛

ارائه گزارش‌­های مورد نیاز سازمان­‌های ذیصلاح در زمان مقرر و در چارچوب مقررات انجام ‏پذیرد.

فعاليت اصلي شركت، به نحوي كه نسبت به رعايت چارچوب مندرج در اساسنامه، قوانین و مقررات اطمينان حاصل شود؛ اطمینان از ساختار مديريت صندوق به نحوی که موجب تقویت و توسعه فعالیت صندوق گردد؛ ارائه گزارش های مورد نیاز سازمان های ذیصلاح در زمان مقرر و در چارچوب مقررات انجام ‏پذیرد.

ماده 13¬- کارگروه برای انجام وظایف و اقدامات نظارتی خود بر نحوه عملكرد صندوق¬ ها و رعايت ضوابط کارگروه از سوي آنها،‏ به طور عمده بر موارد زير تأكيد می ¬نماید: فعاليت اصلي شركت، به نحوي كه نسبت به رعايت چارچوب مندرج در اساسنامه، قوانین و مقررات اطمينان حاصل شود؛ اطمینان از ساختار مديريت صندوق به نحوی که موجب تقویت و توسعه فعالیت صندوق گردد؛ ارائه گزارش های مورد نیاز سازمان های ذیصلاح در زمان مقرر و در چارچوب مقررات انجام ‏پذیرد.

تبصره 14- انجام وظایف و اقدامات نظارتی کارگروه بر نحوة عملكرد صندوق ها توسط دبیرخانه انجام می شود. ماده 14- دبیرخانه برای تهیه گزارش های ارزیابی عملکرد سالانه و دوره ای صندوق ها، می تواند به صورت ادواري یا در مواقع لزوم، مدارك و هرگونه مستندات صندوق و هرگونه اماکن متعلق به صندوق یا تحت اختیار یا کنترل وی را با اهداف زیر مورد بازرسی قرار دهد یا ارائه اطلاعات، مدارك و گزارش ‏هایی را از صندوق درخواست نماید: اطمینان از تهیه و نگهداري اسناد، مدارك، گزارش ها و دفاتر مالی مطابق قوانین و مقررات؛ اطمینان از حفظ شرایط تعیین شده براي تأسیس و فعالیت صندوق؛ بررسی شکایات و اعتراضات رسیده از سوي مشتري یا افراد دیگر؛ بررسی تخلفات احتمالی صندوق؛ تهیه ي گزارش ها، اسناد و مدارك براي سایر نهادهاي ذیصلاح.

تبصره 15- صندوق موظف است کلیه‏ ي اطلاعات، اسناد، مدارك و گزارش هاي مورد درخواست را در موعد مقرر در اختیار دبیرخانه قرار دهد و به سوالات نمایندگان دبیرخانه پاسخ داده و امکان بازرسی از دفاتر، مدارك و اماکن مورد نظر را براي نمایندگان دبیرخانه بدون فوت وقت فراهم آورد.

ماده 15- صندوق موظف است اطلاعات مربوط به صورت های مالی و همچنین گزارش عملکرد هیأت مدیره و رویدادهای با اهمیت طی دوره مالی را در مقاطع زمانی سالانه برای دبیرخانه ارسال نماید.

ماده 16- صندوق موظف است سامانه جامع اطلاعات مشتریان خود را به گونه ‏ای ایجاد نماید که هرگونه اطلاعات و آمار مورد نیاز دبیرخانه اعم از مالی یا غیرمالی را به صورت ادواری یا موردی و انفرادی یا تلفیقی حداکثر ظرف مدت ده روز در اختیار دبیرخانه قرار دهد.

ماده 17- صندوق موظف است طبق اساسنامه و قوانین و مقررات در زمان مقرر نسبت به برگزاری مجامع عمومی خود اقدام نماید.

تبصره 16- علت هرگونه تاخیر در برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صندوق باید بصورت کتبی به اطلاع دبیرخانه برسد.

تبصره 17- رعایت محرمانگی و حفظ کلیه اسناد و مدارکی که صندوق در اختیار دبیرخانه می گذارد، برعهده دبیرخانه است.

ماده 18- مطابق با تبصره (3) ماده (8) آیین نامه، نماینده دبیرخانه به عنوان ناظر کارگروه موظف به شرکت در تمامی مجامع عمومی شامل عادی، عادی بطور فوق العاده و فوق العاده صندوق ها خواهد بود.

ماده 19-کلیه صورتجلسات قابل درج در روزنامه رسمی باید با تایید و مهر دبیرخانه به اداره ثبت شرکت ها ارسال گردد.

ماده 20- صندوق ، بازرس قانونی و حسابرس خود را از بین موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران که در فهرست حسابرسان معتمد و مورد تایید بانک مرکزی یا سازمان بورس و اوراق بهادار وجود دارد، انتخاب کند و قرارداد خود را به گونه ‏اي تنظیم نماید که بازرس یا حسابرس، رعایت قوانین و مقررات از جمله قانون مبارزه با پولشویی و آیین نامه ها و دستورالعمل های مرتبط با آن، این دستورالعمل و شیوه نامه ای مرتبط، آیین ‏نامه ‏هاي داخلی صندوق، ثبت صحیح حساب هاي مشتري را بررسی و در مورد آنها در گزارش سالیانه خود اظهارنظر نماید. هزینه ‏ي این رسیدگی بر عهده ‏ي صندوق است و در قرارداد مربوطه پیش ‏بینی می‏ شود.

تبصره 18- صندوق نمی تواند بازرس قانونی و حسابرسی را که برای پنج سال متوالی بازرسی و حسابرسی آنرا بر عهده داشته است، برای سال ششم به عنوان بازرس یا حسابرس انتخاب نماید مگر آنکه سازمان حسابرسی به عنوان بازرس یا حسابرس صندوق تعیین شده باشد.

ماده 21- در صورت درخواست یا وصول شکایت احدی از سهامداران، صاحبان منابع مالی یا مشتریان به دبیرخانه، دبیرخانه می تواند درخواست تهیه ‏ي گزارش ویژه‏ ي حسابرسی از صندوق نماید. صندوق باید علاوه بر انعقاد قرارداد حسابرسی موارد خاص با موسسه حسابرسی مورد تأیید دبیرخانه، نسبت به ارائه ‏ي اطلاعات، اسناد و مدارك لازم براي تهیه‏ ي این گزارش اقدام و هزینه‏ هاي تهیه ‏ي گزارش مذکور را بپردازد.

ماده 22- دبیرخانه می‏ تواند نسبت به سلب صلاحیت حرفه ‏ای اعضاء هیئت مدیره و مدیرعامل که از قوانین و مقررات مربوط و همچنین مفاد اساسنامه مصوب تخطی نموده، اقدام نماید. در این صورت سهامداران موظف اند ظرف مدت یکماه نسبت به برگزاری مجمع عمومی و انتخاب عضو یا اعضاء جدید اقدام نمایند.

ماده 23- تشخیص موارد تخلف از مفاد این دستورالعمل‏ و شیوه نامه های مرتبط به عهده دبیرخانه می باشد.

ماده 24- دبیرخانه موظف است مطابق با مصوبات کارگروه در خصوص راهبردها و سیاست های کلان زیست بوم فناوری و نوآوری کشور، برنامه ی سالانه ای را جهت هدایت صندوق ها به سوی اهداف مذکور تدوین و با مشارکت صندوق ها نسبت به تحقق آنها اقدام نماید.

ماده 25- هرگونه تغییر در سرمایه صندوق ها باید مطابق با ماده (3) دستورالعمل اعطای مجوز تأسیس، تبدیل و فعالیت صندوق های پژوهش و فناوری غیردولتی و شیوه نامه های مربوطه باشد.

ماده 26- هرگونه تغییر در ترکیب و ساختار سهامداران و متعاقباً اعضای هیأت مدیره صندوق ها باید مطابق با بند پ ، ج تاد ماده(4)و ماده (5) دستورالعمل اعطای مجوز تأسیس، تبدیل و فعالیت صندوق های پژوهش و فناوری غیردولتی باشد.

ماده 27- هرگونه تغییر در گستره جغرافیایی و موضوعات فعالیت صندوق ها باید مطابق با دستورالعمل اعطای مجوز تأسیس، تبدیل و فعالیت صندوق های پژوهش و فناوری غیردولتی باشد.

 

فصل سوم: لغو مجوز

ماده 28- در این دستورالعمل‏ و شیوه نامه های مرتبط، مرجع رسیدگی به "مرحله لغو مجوز فعالیت صندوق و لغو مجوز تاسیس یا تبدیل صندوق، محدود نمودن فعالیت صندوق برای مدت معین، تعلیق فعالیت و تعطیلی شعبه یا نمایندگی" کارگروه و مرجع صدور انواع اخطارها دبیرخانه می باشد.

تبصره 19- صندوقی که مجوز آن لغو می شود، از تاریخ لغو مجوز، حق انجام هیچ یک از فعالیت های موضوع ماده (5) اساسنامه نمونه را نخواهد داشت.

ماده 29- تخلف صندوق از مفاد این دستورالعمل‏ و شیوه نامه ها توسط دبیرخانه رسیدگی می شود. در صورت احراز تخلف، مرجع رسیدگی کننده متناسباً یک یا چند مورد از تنبیهات زیر را در نظر می گیرد: 1- تذکر کتبی به صندوق بدون درج در پرونده؛ 2- تذکر کتبی به صندوق با درج در پرونده؛ 3- تعلیق فعالیت شعبه یا نمایندگی که تخلف از طریق آن صورت پذیرفته حداکثر تا یک سال؛ 4- الزام به تعطیلی شعبه یا نمایندگی که تخلف از طریق آن صورت پذیرفته؛ 5- محدود کردن فعالیت صندوق حداکثر تا یک سال؛ 6- محرومیت از ارائه فعالیت صندوق حداکثر تا یک سال؛ 7- لغو مجوز فعالیت صندوق؛ 8- لغو مجوز تأسیس یا تبدیل صندوق.

تبصره 20- برای هر یک از اقدامات فوق دبیرخانه موظف به تهیه گزارشات کارشناسی و تفصیلی می باشد و گزارشات مدیریتی از اقدامات مربوط به ایجاد محدودیت، تعلیق و تعطیلی شعب و نمایندگی باید در جلسه کارگروه به اطلاع اعضا کارگروه رسانده شود.

ماده 30- مرجع رسیدگی به تخلفات می تواند به منظور پیشگیري از تکرار تخلف یا گسترش دامنه‏ ي آن، اعاده‏ ي وضعیت به قبل از انجام تخلف یا رفع اثرات تخلف انجام شده، صندوق را ملزم به موارد زیر نماید: 1- اصلاح یا تقویت نظام کنترل هاي داخلی؛ 2- اصلاح رویه ‏ها و آیین نامه ‏های داخلی؛ 3- تأمین، تکمیل و آموزش نیروي انسانی در بخش ها و زمینه‏ هاي خاص؛ 4- منع صندوق از گسترش کمی و یا جغرافیایی فعالیت ها تا زمان احراز شرایطی خاص. مرجع رسیدگی همچنین می تواند براي انجام موارد موضوع این ماده، مهلت تعیین کرده و رفع تعلیق از تمام یا بخشی از فعالیت ها یا رفع محدودیت از فعالیت هاي صندوق را منوط به اجراي آنها در مهلت مقرر نماید.

 

فصل چهارم: سایر موارد

ماده 31- اشخاص مکلف به دریافت مجوز تأسیس یا تبدیل یا فعالیت تأسیس هر نوع شخص حقوقی که در نام خود از سه عبارت "صندوق" و "پژوهش و فناوری" و "غیردولتی" توأمان به طور متصل یا به طور منفصل استفاده نماید یا تغییر نام یک شخص حقوقی تأسیس شده به نامی که در آن از سه عبارت مذکور به طور متصل یا منفصل استفاده شود، منوط به دریافت مجوز تأسیس یا تبدیل از کارگروه است و آن شخص حقوقی باید ضمن احراز شرایط مذکور در این دستورالعمل، تقاضای ثبت خود را به عنوان صندوق پژوهش و فناوری به کارگروه ارائه نماید.

ماده 32- امکان انعقاد قرارداد نمایندگی طبق موضوع ماده (5) اساسنامه برای صندوق ها با اطلاع دبیرخانه امکان پذیر است.

ماده 33- صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شهرک‏ های علمی تحقیقاتی، دانشگاه ها، موسسات آموزشی و پژوهشی و پارک های علم و فناوری دارای مجوز، با تشخیص کارگروه از برخی مفاد بند (الف) ماده (2) این دستورالعمل مستثنی می باشند.

تبصره 22- موارد فوق و سایر موارد خاص با پیشنهاد دبیرخانه و تائید کارگروه امکان پذیر می باشد.

ماده 34- در صورت لزوم دبیرخانه نسبت به تدوین شیوه نامه های مرتبط با موضوعات این دستورالعمل اقدام می نماید.

ماده 35- کلیه صندوق های پژوهش و فناوری موضوع ماده (100) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران یا موضوع ماده (45) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران یا موضوع ماده (44) قانون، مشمول این دستورالعمل و شیوه نامه های مرتبط با آن می باشند.

تبصره 23- صندوق هایی که تاریخ اخذ مجوز آنها قبل از تصویب این دستورالعمل می باشد، با وضعیت فعلی مجاز به فعالیت می باشند. انجام تغییرات در صندوق های مذکور، مشمول رعایت مفاد مربوطه در این دستورالعمل خواهد بود. <\p>

ماده 36- این دستورالعمل از تاریخ ابلاغ جایگزین مستندات قبلی کارگروه و دبیرخانه اعم از دستورالعمل اجرایی کارگروه، شیوه نامه ضوابط تأسیس و فعالیت صندوق های پژوهش و فناوری و شیوه نامه ضوابط تأسیس و فعالیت صندوق های پژوهش و فناوری با محوریت سرمایه گذاری و مشارکت و شیوه نامه نظارت، ارزیابی و رتبه بندی می شود.

ماده 37- این دستورالعمل در 41 ماده و 23 تبصره در تاریخ 1398/02/30 به تصویب کارگروه رسید و در تاریخ 1402/11/02 و از تاریخ تصویب لازم الاجرا می باشد.