آییننامه تضمین در معاملات دولتی (ضمانتنامه) - کارگروه صندوقهای پژوهش و فناوری کشور
منوی ناوبری
- اسناد و قوانین بالادستی
- اساسنامه نمونه صندوقهای پژوهش و فناوری غیردولتی مصوب هیات وزیران
- اساسنامه نمونه صندوقهای پژوهش و فناوری غیردولتی cvc مصوب هیات وزیران
- سیر تاریخی قوانین مالی نظام فناوری
- قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان و تجاریسازی نوآوری ها
- آیین نامه اجرایی بند (الف) ماده 17 قانون جهش دانش بنیان
- اصلاح آیین نامه اجرایی قانون حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات تصویبنامه هیات دولت 1401
- ماده 44 قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور
- آییننامه اجرایی ماده 44 قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور
- اولین اصلاحیه آیین نامه اجرایی ماده 44 قانون
- دومین اصلاحیه آیین نامه اجرایی ماده (44) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور
- آیین نامه اجرایی واگذاری مطالبات قراردادی (factoring)
- نگاشت قانونی صندوقهای پژوهش و فناوری غیردولتی
- آییننامه تضمین در معاملات دولتی (ضمانتنامه)
- دستورالعمل اجرایی بند (خ) ماده (4) آیین نامه تضمین معاملات دولتی
- “قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی
- آیین نامه تضمین معاملات مشارکت عمومی - خصوصی
- احتساب هزینه های مالیاتی سود و کامزد پرداختی به صندوقهای پژوهش و فناوری
- قانون مالیات بر ارزش افزوده
- قانون جهش دانش بنیان
- دستورالعمل احراز صلاحیت مدیران عامل و اعضای مصوب هیئت وزیران 1401
- مستندات کارگروه
- الزامات قانونی
آییننامه تضمین در معاملات دولتی (ضمانتنامه)
آییننامه تضمین در معاملات دولتی
آییننامه تضمین معاملات دولتی (تصویبنامه شماره ۱۲۳۴۰۲/ت۵۰۶۵۹هـ مورخ ۲۲/۹/۱۳۹۴ هیأت وزیران)
هیئت وزیران در جلسه ۲۴/۸/۱۳۹۴ به پیشنهاد شماره ۸۴۵۱ مورخ ۲۰/۲/۱۳۹۳ سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و به استناد ماده (6) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت -مصوب ۱۳۸۰- و ماده (23) قانون برنامه و بودجه کشور -مصوب ۱۳۵۱- آییننامه تضمین معاملات دولتی را تصویب کرد
اصلاحیه آیین نامه : (تصویبنامه شماره 5211/ت57592هـ مورخ ۲۲/01/1400 هیأت وزیران)
هیئت وزیران در جلسه 18/01/1400 به پیشنهاد شماره 38064 مورخ 01/04/1399 وزارت امور اقتصادی و دارایی، آیین نامه تضمین معاملات دولتی را اصلاح کرد. (قسمت های زرد رنگ اصلاحات می باشند)
دریافت متن آییننامه تضمین معاملات دولتی با اصلاحات کلیک کنید
آییننامه تضمین معاملات دولتی
ماده ۱- هدف و دامنه کاربرد آییننامه به شرح زیر میباشد:
الف- هدف: تحکیم تعهدات مناقصهگران یا داوطلبان و طرفهای قراردادی، در اجرای قانون برگزاری مناقصات -مصوب ۱۳۸۳- و قانون آییننامه معاملات دولتی -مصوب ۱۳۴۹- از طریق تبیین و تنظیم تضامین لازم برای معاملات با موضوع خرید انواع کالاها و خدمات و نیز ارجاع کار و تشکیل آن معاملات از جمله قراردادهای خرید خدمات مشاوره، مدیریت طرح، امور پژوهشی و تحقیقاتی، امور نرمافزاری، امور پیمانکاری در زمینههای احذاث و ساخت، طرح و ساخت (صنعتی یا غیرصنعتی)، نصب، ساخت و نصب، ترابری و انواع پیمکانکاری تعمیر، نگهداری و بهرهبرداری، خدمات پشتیبانی، امور حمل و نقل، اجاره و استجاره و نیز خرید ماشینآلات، تجهیزات، لوازم، مصالح، مواد و دیگر انواع کالا و همچنین موارد مشابه آنها، به تنهایی یا به صورت ترکیبی از دو یا چند مورد از آنها.
ب- دامنه کاربرد: تمام دستگاههای موضوع بند (ب) ماده (۱) قانون برگزاری مناقصات -مصوب ۱۳۸۳- و دستگاههای موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری - مصوب ۱۳۸۶- و نیز مواد (۲) تا (۵) قانون محاسبات عمومی کشور - مصوب ۱۳۶۶- برای انجام معاملات و ارجاع کار در اخذ تضامین مورد نیاز، تابع ضوابط مندرج در این آیین نامه هستند.
تبصره - در قراردادهای بیمه، اخذ تضمین از بیمهگر موضوعیت ندارد.
ماده ۲- اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
الف- تضمین: سپردن مال یا وجه نقد یا به عهده گرفتن تعهد فرعی یا مضاعف به منظور پایبندی به یک تعهد اصلی و شروط مربوط به آن.
ب- ضمانتنامه: سندی برای توثیق تعهدات متعهد که شخص ثالثی (ضامن) بر اساس درخواست متعهد (مضمونعنه) و با رعایت ضوابط مربوط تعهد میکند که در سررسید یا شرایط معین مبلغ معینی را بابت موضوع خاصی که مربوط به تعهد اصلی متعهد (مضمونعنه) است به ذینفع تعهد اصلی (مضمونله) یا به حوالهکرد او بپردازد.
پ- سپردن تضمین: انجام مجموعه اقدامات متعهد اصلی برای تأمین و تسلیم تضمین به مضمونله به نحوی که تضمین با رعایت تمام مقررات و ضوابط مربوط در دسترس ذینفع تعهد (مضمونله) قرار گیرد و وی بتواند هر زمان که طبق مقررات خواست وجه مربوط به آن را ضبط یا مبلغ ضمانتنامه را از ضامن دریافت کند.
ت- آزادسازی تضمین: انجام کلیه اقدامات در اختیار مضمونله (دستگاه مناقصهگزار یا کارفرما) به منظور آنکه تضمین یا ضمانتنامه از دسترس وی خارج گردد و مضمونعنه (مناقصهگر یا طرف قرارداد متعهد به تعهدات قراردادی) قادر باشد تضمین را به خود برگرداند. این اقدامات شامل اقدامات خارج از اختیار مضمون له نمیباشد.
ث- کارفرما: دستگاههای موضوع بند (ب) ماده (۱) قانون برگزاری مناقصات -مصوب ۱۳۸۳- ، ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری -مصوب ۱۳۸۶- و نیز مواد (۲) تا (۵) قانون محاسبات عمومی کشور -مصوب ۱۳۶۶- .
ج- اشخاص: هر شخص حقیقی یا حقوقی که در فرآیند ارجاع کار، داوطلب شرکت در معامله و یا طرف قرارداد دولت قرار میگیرد و نیز دارای شرایط لازم باشد.
چ- فرآیند ارجاع کار: مجموعه اقدامات قانونی برای انعقاد قرارداد کارفرما با اشخاص مانند مناقصه، مزایده و ترک تشریفات یا عدم الزام به آن.
ح- تضمین شرکت درفرآیند ارجاع کار: تضمینی که اشخاص، برای اثبات قصد و حداقلی از توان خود، به نفع کارفرما میسپارند تا کارفرما آنان را در مراحل بعدی فرایند ارجاع کار شرکت دهد.
خ- تضمین انجام تعهدات: تضمینی است که اشخاص پس از فرآیند ارجاع کار و انتخاب شدن برای معامله، به منظور اثبات پایبندی به انجام تعهدات خود باید قبل از انعقاد قرارداد به کارفرما بسپارند.
د- تضمین پیشپرداخت: تضمینی که اشخاص پس از انعقاد قرارداد، در قبال دریافت پیشپرداخت بر اساس اسناد ارجاع کار، به کارفرما میسپارند.
ذ- سپرده حسن اجرای کار: مبلغی نقدی که بابت تضمین حسن اجرای کار از هر پرداخت کارفرما به طرف قرارداد،در قالب وجه نقد یا اوراق مالی اسلامی دولت کسر و در دوره مقرر تعیین شده در قرارداد توسط در حساب سپرده کارفرما نگهداری و پس از حصول شرایط مندرج در قرارداد (از حیث زمان و کم وکیف اجرای تعهدات قراردادی) آزاد میشود.
ر- تضمین حسن اجرای کار: تعهدی که اشخاص در قبال آزادسازی سپرده حسن اجرای کاربه کارفرما میسپارند.
ز- کالا: محصولی که فرایند مصرف آن از فرایند تولیدش قابل تفکیک است و مالکیت آن میتواند از یک شخص به شخص دیگری منتقل شود.
ژ- خدمت: محصولی که فرایند مصرف آن از فرایند تولید یا ایجاد آن قابلتفکیک نباشد، شامل انواع تغییرات سفارشی و خاص که به درخواست مشتری در وضعیت، شکل، موقعیت و مکان اشیا یا اشخاص صورت پذیرد و شامل انواع خدمات مشاوره، آموزشی و درمانی یا انواع پیمانکاری از جمله پیمانکاری احداث، پیمانکاری ترابری، پیمانکاری تعمیر، نگهداری یا بهرهبرداری میشود.
س- تأمین کالا: تحویل انواع کالا (که ممکن است تأمینکننده کالا تولیدکننده یا فقط فروشنده آن باشد) با مشخصات و نیز در مکان، زمان و شرایط مقرر به مشتری کالا تحویل میدهد.
ش- تولید: مجموعه فعالیتهایی که مستقل از درخواست سفارشدهنده خاص، به ایجاد کالا بیانجامد. تولیدکننده، مواد و مصالح مورد نیاز تولید را تهیه و محصول تولیدشده را برای انتقال عین یا منفعت آن به متقاضیان احتمالی آینده آماده میسازد.
ص- پیمانکاری: هر نوع خدمت که بر اساس فعالیت مشخص و قیمت کل یا قیمت واحد کار مشخص و به صورت حجمی قابل واگذاری به اشخاص باشد از قبیل پیمانکاری احداث، پیمانکاری باربری و ترابری، پیمانکاری ساخت، پیمانکاری امور اداری و تایپ، پیمانکاری تنظیف، پیمانکاری طبخ غذا.
ض- ساخت: خدماتی که به ایجاد کالایی اعم از سازههای پیشساخته، تأسیسات قابلحمل یا ماشینآلات و تجهیزات طبق سفارش کارفرما و برای استفاده در محلی دیگر (محلی غیر از محل ساخت) بیانجامد. معمولاً تهیه مواد و مصالح مورد نیاز ساخت با سازنده است.
ط- احداث: خدماتی که به ایجاد سازه، ساختمان، تأسیسات یا مستحدثاتی از قبیل خطوط لوله، سد، کانال، فرودگاه، نیروگاه، راه، راهآهن، بارانداز، بندر، پل، تونل، انواع کارخانههای صنعتی و معدنی در ساختگاه مربوط به کارفرما بیانجامد. خدمات احداث ممکن است همراه با تعهد تهیه مواد و مصالح مورد نیاز برای احداث بوده یا نباشد. در ترکیبات سنتی مانند "طرح و ساخت" (صنعتی یا غیرصنعتی) "ساخت" در همین معنای "احداث" بهکار رفته است.
ظ- نصب: خدمتی به منظور برپا کردن، جای دادن یا پیوند دادن هر سامانه یا بخش کارکردی مستقل آن، در بخشهایی دیگر یا با بخشهای دیگر به نحوی که امکان بهرهبرداری مناسب آن فراهم گردد.
ع- امور ساختمانی: انواع اقدامات لازم برای احداث پروژههای عمرانی یا صنعتی از قبیل انواع ساختمان، ابنیه، خطوط لوله، سد، کانال، فرودگاه، نیروگاه، راه و راه ریلی (راهآهن)، بندر و بارانداز، پل و تونل و انواع کارخانه از جمله کارخانههای صنعتی، معدنی، شیمیایی و کشاورزی.
غ- بهرهبرداری: خدمت مستمری که جهت استفاده اقتصادی و ایمن از مستحدثات یا تأسیسات برای تأمین اهداف مقرر با کیفیت و کمیت مقرر که باید بر مبنای برنامه مدون و بر اساس دستورالعملها و راهنماییهای فنی مناسب صورت پذیرد.
ف- نگهداری: خدمتی شامل مجموعه فعالیتهایی که به طور مشخص و معمولاً برنامهریزی شده و با هدف جلوگیری از خرابی ناگهانی مستحدثات، سامانهها، ماشینآلات، تجهیزات یا تأسیسات انجام میگیرد تا با این کار قابلیت اطمینان و در دسترس بودن آنها افزایش یابد.
ق- تعمیرات: خدمتی شامل مجموعهای از فعالیتها که بر روی مستحدثات، سامانهها، ماشینآلات، تجهیزات یا تأسیسات یا وسیلهای که دچار افت کارآیی یا از کارافتادگی شده است انجام میشود تا به حالت قابل بهرهبرداری بازگردند و برای انجام وظیفهای که به آن محول شده است، دوباره آماده شوند.
ک- ماشینآلات: مجموعهای از قطعات، تجهیزات یا اجزای مرتبط که حداقل یکی از آنها متحرک بوده و دارای محرک و مهارکننده مناسب است و به منظور کاربرد مخصوصی به ویژه فرآوری، پردازش، عملآوری، حرکت، ساخت، تولید، احداث یا نصب به یکدیگر متصل شدهاند.
گ- ماشینآلات سفارشی: ماشینآلاتی که سازنده طبق سفارش کارفرما برای کاربرد خاصی میسازد یا از طریق اعمال تغییراتی طبق سفارش کارفرما آن را آمادهی استفادهی خاص میسازد.
ل- ماشینآلات آماده: ماشینآلاتی که به صورت آماده قبلاً تولید شده و برای استفادههای عمومی آماده عرضه یا تحویل میشود.
م- اعتبار اسنادی: سندی الزامآوری که با تنظیم و مبادله آن، کارفرما (خریدار) از بانک درخواست میکند تا انجام مراحل پرداخت به فروشنده بابت کالای ارسالی یا خدمت انجام شده را طبق قرارداد و پس از تایید وی تعهد کند.
ن-اوراق مالی اسلامی دولت :اوراق بهادار اسلامی با نام منتشر شده توسط وزارت امور اقتصاد و دارایی به نیابت از دولت نظیر اوراق مشارکت ، انواع صکوک اسلامی (از جمله اجاره ، وکالت و منفعت ) و اسناد خزانه اسلامی که در چارچوب عقود اسلامی و به موجب قانون و مقررات مربوط ، به قیمت اسمی مشخص برای مدت معین به صورت ریالی یا ارزی منتشر می شود .
ماده ۳- کارکرد تضامین به شرح زیر است:
الف- تضمین شرکت در فرآیند ارجاع کار.
ب- تضمین قراردادها که شامل موارد زیر است:
۱- تضمین انجام تعهدات
۲- تضمین پیشپرداخت
۳- تضمین حسن اجرای کار
ماده ۴- ضمانتنامههای مقرر در آیین نامه به شرح زیر میباشد:
الف- ضمانتنامه بانکی و یا ضمانتنامههای صادره از سوی مؤسسات اعتباری غیربانکی که دارای مجوز فعالیت از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هستند.
ب- اصل فیش واریز وجه نقد به حساب سپرده بانکی مجاز.
پ- ضمانتنامه صادره توسط مؤسسات بیمهگر دارای مجوز لازم برای فعالیت و صدور ضمانتنامه از سوی بیمه مرکزی ایران.
ت- سفته با امضای صاحبان امضای مجاز همراه با مهر برای اشخاص حقوقی معادل هشتاد درصد ارزش اسمی آن.
ث- گواهی خالص مطالبات قطعی تأیید شده قراردادها از سوی دستگاههای اجرایی و ذیحسابان مربوط برای همان دستگاه اجرایی مطابق کاربرگ پیوست که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت است.
ج- اوراق مالی اسلامی دولت اوراق مشارکت بینام تضمین شده بانکها و دولت با قابلیت بازخرید قبل از سررسید (موضوع قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت).
چ- وثیقه ملکی معادل هشتاد و پنج درصد ارزش کارشناسی رسمی آن.
ح- ضمانتنامههای صادره توسط صندوقهای ضمانت دولتی که به موجب قانون تأسیس شده یا میشوند و طبق اساسنامه فعالیت مینمایند.
خ- ضمانتنامههای صادره توسط صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوقهای پژوهش و فناوری غیردولتی موضوع ماده (۱۰۰) قانون برنامه سوم توسعه و ماده (۴۵) قانون برنامه چهارم توسعه و ماده (۴۴) قانون رفع موانع رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور - مصوب ۱۳۹۴- و در چارچوب اساسنامههای نمونه موضوع تصویبنامههای شماره125186/ت57421هـ مورخ01/11/1399و شماره ۷۵۵۹۳/ت۵۲۲۳۲هـ مورخ ۱۱/۶/۱۳۹۴ و برای تضامین موضوع مواد (5)،(6)،(7) این آیین نامه در چارچوب دستورالعملی که با پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامهریزی برنامه و بودجه کشور به تأیید رییس سازمان مدیریت و برنامهریزی برنامه و بودجه کشور، رییسکل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و معاون علمی و فناوری رییسجمهور میرسد.
تبصره ۱- برای پذیرش گواهی موضوع بند (ث) این ماده به عنوان تضمین، لازم است برگه (فرم) تأییدیه طبق نمونه پیوست که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت است، تکمیل و در ذیحسابی و یا امور مالی دستگاه مناقصهگزار نگهداری و در حسابها اعمال گردد.
تبصره ۲- اشخاص برای دریافت مطالبات خود باید به جای تضمین مورد بحث، تضمین قابل قبول (یک یا ترکیبی از تضمین نوع (الف)، (پ)، (ج) و (ح) ماده ۴) به دستگاه اجرایی بسپارند.
تبصره ۳- اوراق مشارکت مورد تضمین باید به ذیحساب یا مدیر امور مالی دستگاه اجرایی تحویل شود. ذیحساب یا مدیر امور مالی، حسب مورد عملیات حسابداری مربوط را در دفاتر مالی ثبت میکند و مسئولیت حفظ و نگهداری اوراق مذکور را بر عهده دارد.
دستگاه های اجرایی باید ضمن ارائه مدارک و مستندات مورد نیاز ،از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه نسبت به توثیق اوراق مالی اسلامی دولت مورد تضمین که نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شده اند ، به نفع دستگاه اجرایی اقدام و حسب مورد عملیات حسابداری مربوط را در دفاتر مالی ثبت کنند . دستگاه های اجرایی می توانند از طریق شرکت مذکور ، حسب مورد و به تشخیص خود نسبت به فروش اوراق وثیقه شده معادل مبلغ تضمین و آزاد سازی باقی مانده آن اقدام کنند .
تبصره ۴- اوراق مشارکت مورد وثیقه باید به مبلغ اسمی آنها به عنوان تضمین پذیرفته شود.
اوراق مالی اسلامی دولت وثیقه شده به مبلغ هشتاد و پنج درصد ارزش معاملاتی روز قبل به عنوان تضمین پذیرفته می شود . ارزش معاملاتی اوراق مالی اسلامی عبارت است از قیمت پایانی معامله که از طریق مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران به نشانی www.tsetmc.ir تعیین می شود .
ماده ۵- در معاملات خرید انواع کالا و ماشینآلات، تضمینها شامل تضمین شرکت در فرآیند ارجاع کار و حسب مورد تضمین انجام تعهدات، تضمین پیشپرداخت و تضمین حسن اجرای کار است که مبلغ آنها به شرح زیر تعیین میشود:
الف- تضمین شرکت در فرآیند ارجاع کار: مبلغ تضمین برحسب درصدی از برآورد خرید به شرح جدول شماره (۱) تعیین میشود:
جدول شماره (۱)- مبلغ تضمین شرکت در فرآیند ارجاع کارخرید کالا و ماشین آلات آماده و سفارشی
مبلغ برآورد | تا (۲۰) برابر سقف معاملات متوسط | مازاد بر (۲۰) تا (۲۰۰) برابرسقف معاملات متوسط | مازاد بر (۲۰۰) برابر سقف معاملات متوسط |
درصد | ۵ | ۲ | ۱ |
نوع تضمین | تضمین معتبر شرکت در فرآیند ارجاع کار، به صورت یک یا ترکیبی از تضمینهای موضوع بندهای (الف)، (ب)، (پ)، (ج)، (چ) و (ح)و(خ) ماده (۴) میباشد. |
ب- تضمین انجام تعهدات: مبلغ تضمین انجام تعهدات در معاملات خرید کالا و ماشینآلات آماده ده درصد مبلغ معامله و در معاملاتی که موضوع آن خرید ماشینآلات سفارشی (از اشخاصی که تعهد ساخت و فروش را میپذیرند) است به میزان حداقل پنج درصد مبلغ معامله میباشد. تضمین معتبر برای انجام تعهدات برحسب درصدی از مبلغ معامله به شرح جداول شماره (۲) و (۳) میباشد:
جدول شماره (۲) - مبلغ تضمین انجام تعهدات در معاملات خرید کالا و ماشینآلات آماده
مبلغ برآورد | تا (۲۰) برابر سقف معاملات متوسط | مازاد بر (۲۰) برابرسقف معاملات متوسط | |
درصد | ۱۰ | ۵ | ۵ |
نوع تضمین | (الف)، (ب)، (پ)، (ج)، (چ) و (ح) و(خ) | (الف)، (ب)، (پ)، (ج) ، (چ) و (ح) و(خ) | (الف)، (ب)، (پ)، (ت)، (ج) ، (چ) و (ح) و(خ) |
جدول شماره (۳)- مبلغ تضمین انجام تعهدات در معاملات خرید ماشینآلات سفارشی (ساخت ماشینآلات)
مبلغ برآورد | تا (۲۰) برابر سقف معاملات متوسط | مازاد بر (۲۰) برابرسقف معاملات متوسط | |
درصد | ۵ | ۵/۲ | ۵/۲ |
نوع تضمین | (الف)، (ب)، (پ)، (ج)، (چ) و (ح) و(خ) | (الف)، (ب)، (پ)، (ج) ، (چ) و (ح) و(خ) | (الف)، (ب)، (پ)، (ت)، (ج) ، (چ) و (ح) و(خ) |
مهلتهای مناقصهگر برای ارایه تضمین انجام تعهدات و امضای قرارداد باید در اسناد ارجاع کار تصریح شود. مهلت مناقصهگزار در امضا و ابلاغ قرارداد حداکثر تا پایان مدت اعتبار پیشنهادها است.
تبصره ۱- در خرید کالا و ماشینآلات آماده، چنانچه تحویل کل موضوع معامله به کارفرما طبق مشخصات فنی به صورت یکجا در قبال دریافت مبلغ و با ارایه گارانتیهای لازم صورت پذیرد، ارایه تضمین انجام تعهدات ضرورت ندارد.
تبصره ۲- در معاملات خرید کالا و ماشینآلات آماده به میزان تضمین انجام تعهدات، از کالای مورد معامله به عنوان تضمین انجام تعهدات دریافت میشود. عدم پذیرش این موضوع باید در اسناد ارجاع کار قید گردد.
پ- تضمین معتبر برای پیشپرداخت: معادل مبلغ پیشپرداخت که شامل ضمانتنامههای موضوع بندهای (الف)، (پ)، (ث)، (ج)، (چ) و (ح) ماده (۴) میباشد.
ت- نگهداری و آزادسازی تضمین انجام تعهدات: تضمین انجام تعهدات در معامله ماشینآلات، تجهیزات و انواع کالاهایی که احراز عملکرد مطلوب آن کالاها در دوره زمانی مشخصشده در هنگام ارجاعکار یا انعقاد قرارداد لازم است، باید تا پایان آن دوره زمانی باقی مانده و آزاد نشود مگر آنکه در قرارداد مربوط، تضمین کیفیت (گارانتی) مناسبی جایگزین آن شود.
تبصره ۱- تسری این تضمین به کالاهای مصرفی به تشخیص کارفرما و اعلام آن در اسناد فرآیند ارجاع کار میباشد.
تبصره ۲- صد درصد مبلغ سپرده حسن اجرای کار در ازای ضمانتنامههای موضوع بندهای (الف)، (پ)، (ث)، (ج)، (چ) و (ح) ماده (۴) به پیمانکار بازگردانده میشود. حداکثر پنجاه درصد ضمانتنامهها میتواند از نوع موضوع بند (ث) ماده (۴) باشد.
ماده ۶- در فرآیند ارجاع کار و معاملات خدمات پیمانکاری از جمله پیمانکاری احداث (امور ساختمانی)، پیمانکاریهای نصب، ساخت، ساخت و نصب، استخراج و فرآوری معادن، حمل و نقل کالا (باربری)، حمل و نقل مسافر، تعمیر، نگهداری، بهرهبرداری و انواع خدمات پشتیبانی، تضمینها شامل تضمین شرکت در فرایند ارجاع کار، تضمین انجام تعهدات، تضمین پیشپرداخت و حسن اجرای کار است که مبلغ آنها به شرح زیر تعیین میشود:
الف- تضمین شرکت در فرآیند ارجاع کار: مبلغ تضمین برحسب درصدی از برآورد هزینه اجرای کار به شرح جدول شماره (۴) تعیین میشود:
جدول شماره (4)- مبلغ تضمین شرکت در فرآیند ارجاع کار پیمانکاری
برآورد هزینه اجرای کار | تا (۲۰) برابر سقف معاملات متوسط | مازاد بر (۲۰) تا (۲۰۰) برابر سقف معاملات متوسط | مازاد بر (۲۰۰) تا (۲۰۰۰) برابر سقف معاملات متوسط | مازاد بر (۲۰۰۰) برابر سقف معاملات متوسط |
درصد | ۵ | ۲ | ۱ | ۰/۵ |
نوع تضمین | تضمین معتبر شرکت در فرآیند ارجاع کار به صورت یک یا ترکیبی از ضمانتنامههای موضوع بندهای (الف)، (ب)، (پ)، (ج)، (چ) و (ح) و(خ) ماده (۴) است. |
ب- تضمین انجام تعهدات: مبلغ تضمین انجام تعهدات در معاملاتی که موضوع آن پیمانکاری احداث (انجام امور ساختمانی) یا استخراج و فرآوری معادن، حمل و نقل کالا (باربری)، نصب، ساخت یا ساخت و نصب است پنج درصد و در معاملاتی با موضوع پیمانکاری تعمیر، نگهداری و بهرهبرداری، خدمات پشتیبانی، حمل و نقل مسافر و سایر معاملاتی که در آییننامه تصریح نشده است ده درصد مبلغ معامله میباشد. تضمین معتبر برای انجام تعهدات در این معاملات برحسب درصدی از مبلغ معامله به شرح جداول شماره (۵) و (۶) میباشد:
جدول شماره (۵)- مبلغ تضمین انجام تعهدات در معاملات پیمانکاری احداث (امور ساختمانی)، استخراج و فرآوری معادن، حمل و نقل کالا (باربری)، نصب، ساخت یا ساخت و نصب
مبلغ برآورد | تا (۲۰) برابر سقف معاملات متوسط | مازاد بر (۲۰) برابرسقف معاملات متوسط | |
درصد | ۵ | ۵/۲ | ۵/۲ |
نوع تضمین | (الف)، (ب)، (پ)، (ج)، (چ) و (ح) و(خ) | (الف)، (ب)، (پ)، (ج)، (چ) و (ح) و(خ) | (الف)، (ب)، (پ)، (ت)، (ج)، (چ) و (ح) و(خ) |
جدول شماره (۶)- مبلغ تضمین انجام تعهدات در معاملات پیمانکاری تعمیر، نگهداری و بهره برداری، خدمات پشتیبانی، حمل و نقل مسافر و سایر
مبلغ برآورد | تا (۲۰) برابر سقف معاملات متوسط | مازاد بر (۲۰) برابرسقف معاملات متوسط | |
درصد | ۱۰ | ۵ | ۵ |
نوع تضمین | (الف)، (ب)، (پ)، (ج)، (چ) و (ح) و(خ) | (الف)، (ب)، (پ)، (ج)، (چ) و (ح) و(خ) | (الف)، (ب)، (پ)، (ت)، (ج)، (چ) و (ح) و(خ) |
مهلتهای مناقصهگر برای ارایه تضمین انجام تعهدات و امضای قرارداد باید در اسناد ارجاع کار تصریح شود. مهلت مناقصهگزار در امضا و ابلاغ قرارداد حداکثر تا پایان مدت اعتبار پیشنهادها است.
پ- تضمین پیش پرداخت: میزان پیشپرداخت از پانزده درصد تا بیست و پنج درصد مبلغ اولیه پیمان است که مقدار دقیق آن باید در اسناد فرآیند ارجاع کار و پیمان از سوی کارفرما پیشبینی و قید شود.
تبصره ۱- مبلغ پیشپرداخت در سه قسط به شرح زیر در ازای ارایه ضمانتنامه به نفع دستگاه اجرایی بدون کسر کسورات قانونی پرداخت میشود:
۱ - برای پیمانکاران احداث، قسط اول معادل چهل درصد مبلغ پیشپرداخت، پس از تحویل کارگاه، قسط دوم معادل سی درصد مبلغ پیشپرداخت، پس از تجهیز کارگاه که طبق شرایط تعیینشده در اسناد ارجاع کار و قرارداد برای شروع عملیات لازم است و قسط سوم معادل سی درصد مبلغ پیشپرداخت، پس از انجام سی درصد مبلغ اولیه پیمان طبق صورت وضعیتهای موقت بدون محاسبه مصالح پای کار.
۲- پس از واریز اقساط اول و دوم پیشپرداخت، معادل هفتاد درصد پیشپرداخت، نسبت مبلغ کل پیشپرداخت به مبلغ اولیه پیمان از مبلغ ناخالص تمام صورت وضعیتهای موقت (به استثنای تعدیل، مابهالتفاوت نرخ مصالح و پرداختهای مشابه) کسر میشود و بعد از واریز قسط سوم، معادل یکصد و چهارده درصد نسبت کل پیشپرداخت به مبلغ اولیه پیمان از صورت وضعیتها کسر میشود به نحوی که مبلغ پیش پرداخت تا آخرین صورت وضعیت موقت مستهلک شود.
۳- تضمین معتبر برای پیشپرداخت شامل ضمانتنامههای موضوع بندهای (الف)، (پ)، (ث)، (ج)، (چ) و (ح) ماده (۴) میباشد.
تبصره ۲- چنانچه مبلغ پیشپرداخت به حساب مشترک دستگاه اجرایی و پیمانکار واریز شود و با نظارت دستگاه اجرایی به مصرف تجهیز کارگاه، تکمیل ناوگان، ماشینآلات و خرید تجهیزات و مصالح برسد، دستگاههای اجرایی مجازند به جای تضمینهای تأدیه پیشپرداخت، تا هر مبلغ سفته دریافتکنند. پیمانکار باید ماشینآلات خریداریشده از این محل را بهعنوان وثیقه دریافت پیشپرداخت در رهن دستگاه اجرایی قرار دهد و تا تصفیه بدهی خود بابت پیشپرداخت، حق خارج کردن آنها از کارگاه بدون اجازه دستگاه اجرایی را ندارد.
تبصره ۳- اقساط پیشپرداخت و چگونگی بازپرداخت در سایر قراردادهای پیمانکاری باید با توجه به برنامه زمانبندی انجام کار در اسناد مناقصه و شرایط قراردادی درج شود. تضمین معتبر برای پیشپرداخت شامل ضمانتنامههای موضوع بندهای (الف)، (پ)، (ث)، (ج)، (چ) و (ح) ماده (۴) است.
ت- سپرده حسن اجرای کار: بابت تضمین حسن اجرای کار معادل ده درصد از هر پرداخت به استثنای پیش پرداخت، کسر و به حساب سپرده واریز میشود.
تا صددرصد مبلغ سپرده حسن اجرای کار در ازای ضمانتنامههای موضوع بندهای (الف)، (پ)، (ث)، (ج)، (چ) و (ح) ماده (۴) که میتواند حداکثر پنجاه درصد آن از تضمین موضوع بند (ث) ماده (۴) باشد به پیمانکار بازگردانده میشود.
تبصره - در مواردی که پیمانکار مطابق قوانین و مقررات مربوط در پروژههای تملک داراییهای سرمایهای، مشارکت و سرمایهگذاری نماید، اموال و داراییهای ایجادشده به نسبت سهم پیمانکار به عنوان تضمین قابل قبول بوده و دستگاه اجرایی مربوط میتواند به تشخیص و برآورد خود، اموال و داراییهای مذکور را به عنوان تضمین حسن اجرای کار پروژه مربوط پذیرفته یا جایگزین سایر تضمینهای سپرده شده قبلی پروژه نماید.
ماده ۷- برای انتخاب مشاور، در کارهای مطالعاتی، طراحی، مدیریت طرح، نظارت، امور تحقیقاتی و پژوهشی و امور نرمافزاری موضوع خدمات بند (هـ) ماده (۲۹) قانون برگزاری مناقصات - مصوب ۱۳۸۳- تضامین بهصورت زیر است:
الف- تضمین انجام تعهدات: تضمین انجام تعهدات، بعد از ابلاغ انتخاب مشاور، یا ابلاغ آمادگی برای انعقاد قرارداد، باید به میزان پنج درصد مبلغ قرارداد حسب مورد طبق مهلت تعیین شده در اسناد درخواست پیشنهاد، توسط وی به دستگاه اجرایی تحویلگردد. مهلتهای داوطلب برای ارایه تضمین انجام تعهدات و امضای قرارداد باید دراسناد ارجاع کار تصریح شود. مهلت کارفرما در امضا و ابلاغ قرارداد حداکثر تا پایان مدت اعتبار پیشنهادها است.
ب- تضمین پیشپرداخت: مبلغ پیشپرداخت درکارهای مطالعاتی، طراحی، مدیریت طرح، امور تحقیقاتی و پژوهشی و امور نرم افزاری درصورت درخواست مشاور معادل بیست و پنج درصد مبلغ اولیه قرارداد (همان مرحله) میباشد، که باید بدون کسر کسورات قانونی و در ازای ضمانتنامه به دستگاه اجرایی، پرداخت شود. برای خدمات مربوط به دوره ساخت و تحویل (نظارت عالیه و کارگاهی) معادل ده درصد مبلغ اولیه قرارداد همان مرحله میباشد که باید بدون کسرکسورات قانونی و در ازای ضمانتنامه به دستگاه اجرایی پرداخت شود.
پ- سپرده حسن اجرای کار: بابت حسن اجرای کار معادل ده درصد از هر پرداخت کسر و به حساب سپرده واریز میشود. مبالغ نقدی سپرده حسن اجرای کار در ازای ارایه ضمانتنامه موضوع ماده (۴)، به طرف قرارداد (مشاور) بازگردانده میشود. آزادسازی تضمین انجام تعهدات و حسن اجرای کار، تابع شرایط قراردادی است.
جدول شماره (۷)- مبلغ تضمین خرید خدمات مشاوره
موضوع تضمین | میزان | |
تضمین انجام تعهدات | پنج درصد | |
تضمین پیشپرداخت | مطالعاتی، طراحی، پژوهشی، نرم افزاری | بیست و پنج درصد |
نظارت عالی و کارگاهی | ده درصد | |
سپرده حسن اجرای کار | ده درصد |
تضامین قابلقبول مشاور میتواند یک یا ترکیبی از ضمانتنامههای ماده (۴) باشد.
تبصره- در قراردادهای پژوهشی و تحقیقاتی دستگاههای اجرایی با دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی و آموزشی دولتی، ارایه ضمانتنامه کتبی با امضای رؤسای دانشگاهها، مؤسسات پژوهشی و آموزشی طرف قرارداد مجاز است. در صورت عدم انجام تعهدات موضوع ضمانتنامه یادشده، وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانهداری کل کشور) مکلف است با درخواست دستگاه اجرایی و تأیید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور مبلغ ضمانتنامه را از محل موجودی حساب درآمد اختصاصی دانشگاهها به دستگاه اجرایی ذینفع مسترد نماید.
ماده ۸- تضامین گروه همکاری (مشارکت مدنی) و کارهای ترکیبی به شرح زیر است:
الف- تضامین گروه همکاری (مشارکت مدنی) باید به عهده راهبر گروه یا به صورت تجمیع تضامین شرکا به تناسب سهمالشرکه آنان باشد و در کلیه اقدامات بعدی مجموعه تضامین شرکا، یک واحد محسوب میشود. در هر حال مبلغ تضمین بر اساس کل مبلغ برآورد محاسبه و در صورتی که ضبط ضروری باشد کل تضامین ضبط میشود. شرایط و نحوه ارایه اینگونه تضامین باید در شرایط ارجاع کار و شرایط قراردادی لحاظ گردد.
ب- درمعاملاتی که موضوع آن ترکیبی از تأمین مصالح، تجهیزات، کالا و خدمات مرتبط در قالب قرارداد خرید مشتمل بر یک یا چند مورد تولید یا عرضه، حمل، نصب و پشتیبانی باشد به شرط آنکه مجموع خدمات نصب و پشتیبانی کمتر از بیست و پنج درصد مبلغ برآوردی باشد، تضامین آن مشمول ضوابط تضامین خریدکالا خواهدبود. در غیر این صورت، تضامین هر بخش قرارداد طبق ضوابط بخش مربوط به خود میباشد.
پ- در معاملاتی که موضوع آن ترکیبی از خدمات مشاوره و پیمانکاری است (مانند امور پیمانکاری طرح و ساخت، امور پیمانکاری طراحی و نصب، امور پیمانکاری طراحی و ساخت و نصب، امور پیمانکاری طراحی و تامین کالا و احداث) در صورتی که سهم بخش مشاوره کمتر از بیست و پنج درصد کل قرارداد باشد تضامین آن مشمول ضوابط تضامین پیمانکاری خواهد بود. در غیر این صورت، تضامین هر بخش قرارداد طبق ضوابط بخش مربوط به خود میباشد.
ت- درمعاملاتی که موضوع آن ترکیبی از خدمات مشاوره و خرید کالا یاماشینآلات است تضامین آن مشمول ضوابط تضامین خرید کالا است.
ماده ۹- تضمین معتبر برای شرکت در فرآیند ارجاع کار و تضامین انعقاد قرارداد ارزی ریالی، مطابق ضوابط این آییننامه میباشد. تضمین بخش ارزی فقط ضمانتنامههای ارزی بانکی از بانکهای دارای مجوز یا تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران قابل قبول است. تضمین بخش ارزی و بخش ریالی باید بر اساس جداول این آیین نامه و متناسب با بخش ارزی و ریالی به همان ارز موضوع قرارداد باشد. در این صورت نیز مبلغ تضمین براساس کل مبلغ برآورد محاسبه میشود.
تبصره- اشخاص ایرانی مجازند به جای ضمانتنامههای ارزی، ضمانتنامه ریالی بانکی بر اساس نرخ تسعیر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران (زمان تسلیم) ارایه نمایند. لازم است مبلغ ضمانتنامه در هر دوره دوازده ماهه که نرخ تسعیر ارز بیش از ده درصد افزایش داشته، به روز شده و کسری آن تحویل دستگاه اجرایی گردد.
ماده ۱۰- نحوه آزادسازی و ضبط تضمینها به شرح زیر میباشد:
الف- پس از تعیین برندگان اول و دوم، تضمین شرکت در فرآیند ارجاع کار سایر شرکت کنندگان باید حداکثر ظرف هفت روز کاری آزاد شود.
ب- در صورت امتناع برنده اول از انعقاد قرارداد یا عدم ارایه تضمین انجام تعهدات، تضمین شرکت در فرآیند ارجاع کار وی ضبط و قرارداد با برنده دوم منعقد میگردد. در صورت امتناع نفر دوم یا عدم انعقاد قرارداد، تضمین شرکت در فرآیند ارجاع کار وی نیز ضبط و فرایند ارجاع کار تجدید میشود.
پ- تضمین پیشپرداخت به تناسب استهلاک آن بنا به درخواست سپارنده، آزاد میشود.
ت- آزادسازی و ضبط تضامین در سایر موارد طبق مفاد قرارداد است.
ث- در صورت وقوع شرایط ضبط تضمین (مطابق قرارداد) و اقدام کارفرما برای ضبط، وی موظف است این موضوع را طی ابلاغیهای با ذکر مستندات و دلایل به مضمونعنه اعلام نماید.
ج- دستگاههای اجرایی و بانکها باید از کاربرگهای پیوست این آییننامه که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت است برای تضامین موضوع بندهای (الف)، (ث) و (ح) ماده (۴) حسب مورد استفاده کنند. شرایطی که در کاربرگهای یادشده برای آزادسازی یا ابطال ضمانتنامههای بانکی تعیین شده است برای انواع دیگر تضمین باید رعایت شود.
ماده ۱۱- ضمانت تأخیر تعهدات مالی مناقصهگزار (کارفرما) که طبق بند (ب) ماده (۱۰) قانون برگزاری مناقصات - مصوب ۱۳۸۳- باید در اسناد مناقصه و به تبع آن در قرارداد منعقده قید و تعهد گردد، بر اساس شاخص تورم اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعدیل و پرداخت میگردد. سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، نحوه محاسبه تمدید مدت پیمان (مجاز شمردن تأخیر تحویل مورد معامله) با لحاظ پرداخت ضمان تأخیر تعهدات مالی کارفرما را تهیه و ابلاغ نماید.
ماده ۱۲- ضوابط مندرج در این آییننامه برای اخذ تضامین شرکت در فرآیند ارجاع کار و انجام تعهدات معاملات خرید کالا وخدمات تعیین شده و سایر تضامین به تشخیص کارفرما حسب مورد، در صورتی که با عمل مزایده منطبق باشد باید در مزایدهها رعایت گردد.
ماده ۱۳- سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور نظارت بر حسن اجرا، تبیین و تفسیر این آییننامه را بر عهده دارد.
ماده ۱۴- از تاریخ لازمالاجرا شدن این آییننامه، همه آییننامهها و ضوابط قبلی تمام دستگاههای مشمول و دستگاههایی که مقررات خاص خود را در این زمینه دارند، از جمله تصویبنامههای شماره ۴۲۹۵۶/ت۲۸۴۹۳هـ مورخ ۱۱/۸/۱۳۸۲، شماره ۲۰۰۷۱/ت۳۰۹۸۰هـ مورخ ۲۱/۴/۱۳۸۳، شماره ۲۱۲۷۶۵/ت۳۷۷۷۴ک مورخ ۲۷/۱۲/۱۳۸۶ف شماره ۱۲۲/ت۳۸۴۴۹هـ مورخ ۷/۱/۱۳۸۷، شماره ۱۳۱۲۹۰/ت۳۹۵۱۱هـ مورخ ۲۹/۷/۱۳۸۸، شماره ۱۰۱۰۱۷/ت۴۸۰۰۲ک مورخ ۲/۵/۱۳۹۲ و شماره ۲۲۶۴۳/ت۵۰۱۴۳هـ مورخ ۳/۳/۱۳۹۳ لغو میشوند.
برای دریافت متن ابلاغیه آییننامه تضمین معاملات دولتی (1394) کلیک کنید
برای دریافت متن ابلاغیه اصلاحیه آییننامه تضمین معاملات دولتی (1400) کلیک کنید