دستورالعمل تاسیس و نحوه فعالیت صندوق های پژوهش و فناوری - کارگروه صندوقهای پژوهش و فناوری کشور
منوی ناوبری
- درباره کارگروه
- تاسیس صندوق
- ارزیابی و نظارت
- توانمندسازی
- قوانین و مقررات
- اسناد و قوانین بالادستی
- مستندات کارگروه
- سیاست های کلان کارگروه
- دستورالعمل تاسیس و نحوه فعالیت صندوق های پژوهش و فناوری
- دستورالعمل تاسیس و نحوه فعالیت صندوق های سرمایه گذاری خطرپذیر شرکتی cvc
- دستورالعمل ناظر بر ضمانتنامه
- ابلاغیه سامانه سپاص
- الزامات سامانه نرم افزاری صندوق های پژوهش و فناوری
- مصوبه افزایش سرمایه صندوق ها
- ممنوعیت فعالیت در بازار سرمایه، طلا و ارز
- الزامات قانونی
- ارتباط با ما
دستورالعمل اعطا و لغو مجوز، هدایت و نظارت
دستورالعمل اعطاء و لغو مجوز، هدایت و نظارت بر فعالیت صندوقهای پژوهش و فناوری
مطالعه دستورالعمل به تمامی درخواست کنندگان تاسیس و صاحبان سهام، هیات مدیره و مدیران عامل صندوق پژوهش و فناوری بسیار توصیه می شود.
برای مشاهده دستورالعمل کلیک کنید
براساس وظایف کارگروه صندوقهای پژوهش و فناوری غیردولتی مندرج در ماده (8) آییننامه اجرایی ماده (44) قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب 94/5/11 هیات وزیران و به منظور تدوین ضوابط فعالیت صندوقهای پژوهش و فناوری غیردولتی، دستورالعمل اعطا و لغو مجوز، هدایت و نظارت بر فعالیت صندوقهای پژوهش و فناوری به شرح زیر ارائه میشود.
فصل اول: اعطای مجوز تأسیس، تبدیل و فعالیت صندوقهای پژوهش و فناوری غیردولتی
این فصل به صورت دستور العمل جداگانه در 16 ماده و 13 تبصره در تاریخ 1402/11/2 به تصویب کارگروه رسید و مفاد آن از تاریخ ابلاغ برای تمامی متقاضیان لازمالاجرا است و جایگزین فصل اول این دستورالعمل گردیده است.
فصل دوم: هدایت و نظارت بر عملکرد صندوقها
ماده 17- کارگروه برای انجام وظایف و اقدامات نظارتی خود بر نحوه عملكرد صندوقها و رعايت ضوابط کارگروه از سوي آنها، به طور عمده بر موارد زير تأكيد مینماید:
-
فعاليت اصلي شركت، به نحوي كه نسبت به رعايت چارچوب مندرج در اساسنامه، قوانین و مقررات اطمينان حاصل شود؛
-
اطمینان از ساختار مديريت صندوق به نحوی که موجب تقویت و توسعه فعالیت صندوق گردد؛
-
ارائه گزارشهای مورد نیاز سازمانهای ذیصلاح در زمان مقرر و در چارچوب مقررات انجام پذیرد.
تبصره 14- انجام وظایف و اقدامات نظارتی کارگروه بر نحوة عملكرد صندوقها توسط دبیرخانه انجام میشود.
ماده 18- دبیرخانه برای تهیه گزارشهای ارزیابی عملکرد سالانه و دورهای صندوقها، میتواند به صورت ادواري یا در مواقع لزوم، مدارك و هرگونه مستندات صندوق و هرگونه اماکن متعلق به صندوق یا تحت اختیار یا کنترل وی را با اهداف زیر مورد بازرسی قرار دهد یا ارائه اطلاعات، مدارك و گزارشهایی را از صندوق درخواست نماید:
-
اطمینان از تهیه و نگهداري اسناد، مدارك، گزارشها و دفاتر مالی مطابق قوانین و مقررات؛
-
اطمینان از حفظ شرایط تعیین شده براي تأسیس و فعالیت صندوق؛
-
بررسی شکایات و اعتراضات رسیده از سوي مشتري یا افراد دیگر؛
-
بررسی تخلفات احتمالی صندوق؛
-
تهیهي گزارشها، اسناد و مدارك براي سایر نهادهاي ذیصلاح.
تبصره 15- صندوق موظف است کلیهي اطلاعات، اسناد، مدارك و گزارشهاي مورد درخواست را در موعد مقرر در اختیار دبیرخانه قرار دهد و به سوالات نمایندگان دبیرخانه پاسخ داده و امکان بازرسی از دفاتر، مدارك و اماکن مورد نظر را براي نمایندگان دبیرخانه بدون فوت وقت فراهم آورد.
ماده 19- صندوق موظف است اطلاعات مربوط به صورتهای مالی و همچنین گزارش عملکرد هیأت مدیره و رویدادهای با اهمیت طی دوره مالی را در مقاطع زمانی سالانه برای دبیرخانه ارسال نماید.
ماده 20- صندوق موظف است سامانه جامع اطلاعات مشتریان خود را به گونهای ایجاد نماید که هرگونه اطلاعات و آمار مورد نیاز دبیرخانه اعم از مالی یا غیرمالی را به صورت ادواری یا موردی و انفرادی یا تلفیقی حداکثر ظرف مدت ده روز در اختیار دبیرخانه قرار دهد.
ماده 21- صندوق موظف است طبق اساسنامه و قوانین و مقررات در زمان مقرر نسبت به برگزاری مجامع عمومی خود اقدام نماید.
تبصره 16- علت هرگونه تاخیر در برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صندوق باید بصورت کتبی به اطلاع دبیرخانه برسد.
تبصره 17- رعایت محرمانگی و حفظ کلیه اسناد و مدارکی که صندوق در اختیار دبیرخانه میگذارد، برعهده دبیرخانه است.
ماده 22- مطابق با تبصره (3) ماده (8) آییننامه، نماینده دبیرخانه به عنوان ناظر کارگروه موظف به شرکت در تمامی مجامع عمومی شامل عادی، عادی بطور فوق العاده و فوق العاده صندوقها خواهد بود.
ماده 23-کلیه صورتجلسات قابل درج در روزنامه رسمی باید با تایید و مهر دبیرخانه به اداره ثبت شرکتها ارسال گردد.
ماده 24- صندوق، بازرس قانونی و حسابرس خود را از بین موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران که در فهرست حسابرسان معتمد و مورد تایید بانک مرکزی یا سازمان بورس و اوراق بهادار وجود دارد، انتخاب کند و قرارداد خود را به گونهاي تنظیم نماید که بازرس یا حسابرس، رعایت قوانین و مقررات از جمله قانون مبارزه با پولشویی و آییننامهها و دستورالعملهای مرتبط با آن، این دستورالعمل و شیوه نامهای مرتبط، آییننامههاي داخلی صندوق، ثبت صحیح حسابهاي مشتري را بررسی و در مورد آنها در گزارش سالیانه خود اظهارنظر نماید. هزینهي این رسیدگی بر عهدهي صندوق است و در قرارداد مربوطه پیشبینی میشود.
تبصره 18- صندوق نمیتواند بازرس قانونی و حسابرسی را که برای پنج سال متوالی بازرسی و حسابرسی آنرا بر عهده داشته است، برای سال ششم به عنوان بازرس یا حسابرس انتخاب نماید مگر آنکه سازمان حسابرسی به عنوان بازرس یا حسابرس صندوق تعیین شده باشد.
ماده 25- در صورت درخواست یا وصول شکایت احدی از سهامداران، صاحبان منابع مالی یا مشتریان به دبیرخانه، دبیرخانه میتواند درخواست تهیهي گزارش ویژهي حسابرسی از صندوق نماید. صندوق باید علاوه بر انعقاد قرارداد حسابرسی موارد خاص با موسسه حسابرسی مورد تأیید دبیرخانه، نسبت به ارائهي اطلاعات، اسناد و مدارك لازم براي تهیهي این گزارش اقدام و هزینه هاي تهیهي گزارش مذکور را بپردازد.
ماده 26- دبیرخانه میتواند نسبت به سلب صلاحیت حرفهای اعضاء هیئت مدیره و مدیرعامل که از قوانین و مقررات مربوط و همچنین مفاد اساسنامه مصوب تخطی نموده، اقدام نماید. در این صورت سهامداران موظفاند ظرف مدت یکماه نسبت به برگزاری مجمع عمومی و انتخاب عضو یا اعضاء جدید اقدام نمایند.
ماده 27- تشخیص موارد تخلف از مفاد این دستورالعمل و شیوه نامههای مرتبط به عهده دبیرخانه میباشد.
ماده 28- دبیرخانه موظف است مطابق با مصوبات کارگروه در خصوص راهبردها و سیاستهای کلان زیست بوم فناوری و نوآوری کشور، برنامهی سالانهای را جهت هدایت صندوقها به سوی اهداف مذکور تدوین و با مشارکت صندوقها نسبت به تحقق آنها اقدام نماید.
ماده 29- هرگونه تغییر در سرمایه صندوقها باید مطابق با ماده (3) دستورالعمل اعطای مجوز تأسیس، تبدیل و فعالیت صندوقهای پژوهش و فناوری غیردولتی و شیوهنامههای مربوطه باشد.
ماده 30- هرگونه تغییر در ترکیب و ساختار سهامداران و متعاقباً اعضای هیأت مدیره صندوقها باید مطابق با بند پ ، ج تاد ماده(4)و ماده (5) دستورالعمل اعطای مجوز تأسیس، تبدیل و فعالیت صندوقهای پژوهش و فناوری غیردولتی باشد.
ماده 31- هرگونه تغییر در گستره جغرافیایی و موضوعات فعالیت صندوقها باید مطابق با دستورالعمل اعطای مجوز تأسیس، تبدیل و فعالیت صندوقهای پژوهش و فناوری غیردولتی باشد.
فصل سوم: لغو مجوز
ماده 32- در این دستورالعمل و شیوه نامههای مرتبط، مرجع رسیدگی به "مرحله لغو مجوز فعالیت صندوق و لغو مجوز تاسیس یا تبدیل صندوق، محدود نمودن فعالیت صندوق برای مدت معین، تعلیق فعالیت و تعطیلی شعبه یا نمایندگی" کارگروه و مرجع صدور انواع اخطارها دبیرخانه میباشد.
تبصره 19- صندوقی که مجوز آن لغو میشود، از تاریخ لغو مجوز، حق انجام هیچ یک از فعالیتهای موضوع ماده (5) اساسنامه نمونه را نخواهد داشت.
ماده 33- تخلف صندوق از مفاد این دستورالعمل و شیوه نامهها توسط دبیرخانه رسیدگی میشود. در صورت احراز تخلف، مرجع رسیدگی کننده متناسباً یک یا چند مورد از تنبیهات زیر را در نظر میگیرد:
1- تذکر کتبی به صندوق بدون درج در پرونده؛
2- تذکر کتبی به صندوق با درج در پرونده؛
3- تعلیق فعالیت شعبه یا نمایندگی که تخلف از طریق آن صورت پذیرفته حداکثر تا یک سال؛
4- الزام به تعطیلی شعبه یا نمایندگی که تخلف از طریق آن صورت پذیرفته؛
5- محدودکردن فعالیت صندوق حداکثر تا یک سال؛
6- محرومیت از ارائه فعالیت صندوق حداکثر تا یک سال؛
7- لغو مجوز فعالیت صندوق؛
8- لغو مجوز تأسیس یا تبدیل صندوق.
تبصره 20- برای هر یک از اقدامات فوق دبیرخانه موظف به تهیه گزارشات کارشناسی و تفصیلی میباشد و گزارشات مدیریتی از اقدامات مربوط به ایجاد محدودیت، تعلیق و تعطیلی شعب و نمایندگی باید در جلسه کارگروه به اطلاع اعضا کارگروه رسانده شود.
ماده 34- مرجع رسیدگی به تخلفات میتواند به منظور پیشگیري از تکرار تخلف یا گسترش دامنهي آن، اعادهي وضعیت به قبل از انجام تخلف یا رفع اثرات تخلف انجام شده، صندوق را ملزم به موارد زیر نماید:
1- اصلاح یا تقویت نظام کنترلهاي داخلی؛
2- اصلاح رویهها و آیین نامههای داخلی؛
3- تأمین، تکمیل و آموزش نیروي انسانی در بخشها و زمینههاي خاص؛
4- منع صندوق از گسترش کمی و یا جغرافیایی فعالیتها تا زمان احراز شرایطی خاص.
مرجع رسیدگی همچنین میتواند براي انجام موارد موضوع این ماده، مهلت تعیین کرده و رفع تعلیق از تمام یا بخشی از فعالیتها یا رفع محدودیت از فعالیتهاي صندوق را منوط به اجراي آنها در مهلت مقرر نماید.
تبصره 21- اعمال تنبیهات موضوع این ماده مانع از مجازاتهایی که در قوانین در صورت ارتکاب جرم پیش بینی شده یا مانع از جبران خساراتی که در اثر ارتکاب تخلفات یا جرایم به مشتري یا سایر اشخاص وارد شده، نخواهد شد.
فصل چهارم: سایر موارد
ماده 35- اشخاص مکلف به دریافت مجوز تأسیس یا تبدیل یا فعالیت
تأسیس هر نوع شخص حقوقی که در نام خود از سه عبارت "صندوق" و "پژوهش و فناوری" و "غیردولتی" توأمان به طور متصل یا به طور منفصل استفاده نماید یا تغییر نام یک شخص حقوقی تأسیس شده به نامی که در آن از سه عبارت مذکور به طور متصل یا منفصل استفاده شود، منوط به دریافت مجوز تأسیس یا تبدیل از کارگروه است و آن شخص حقوقی باید ضمن احراز شرایط مذکور در این دستورالعمل، تقاضای ثبت خود را به عنوان صندوق پژوهش و فناوری به کارگروه ارائه نماید.
ماده 36- امکان انعقاد قرارداد نمایندگی طبق موضوع ماده (5) اساسنامه برای صندوقها با اطلاع دبیرخانه امکانپذیر است.
ماده 37- صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، شهرکهای علمی تحقیقاتی، دانشگاهها، موسسات آموزشی و پژوهشی و پارکهای علم و فناوری دارای مجوز، با تشخیص کارگروه از برخی مفاد بند (الف) ماده (2) این دستورالعمل مستثنی میباشند.
تبصره 22- موارد فوق و سایر موارد خاص با پیشنهاد دبیرخانه و تائید کارگروه امکان پذیر میباشد.
ماده 38- در صورت لزوم دبیرخانه نسبت به تدوین شیوهنامههای مرتبط با موضوعات این دستورالعمل اقدام مینماید.
ماده 39- کلیه صندوقهای پژوهش و فناوری موضوع ماده (100) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران یا موضوع ماده (45) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران یا موضوع ماده (44) قانون، مشمول این دستورالعمل و شیوه نامههای مرتبط با آن میباشند.
تبصره 23- صندوقهایی که تاریخ اخذ مجوز آنها قبل از تصویب این دستورالعمل میباشد، با وضعیت فعلی مجاز به فعالیت میباشند. انجام تغییرات در صندوقهای مذکور، مشمول رعایت مفاد مربوطه در این دستورالعمل خواهد بود.
ماده 40- این دستورالعمل از تاریخ ابلاغ جایگزین مستندات قبلی کارگروه و دبیرخانه اعم از دستورالعمل اجرایی کارگروه، شیوه نامه ضوابط تأسیس و فعالیت صندوقهای پژوهش و فناوری و شیوه نامه ضوابط تأسیس و فعالیت صندوقهای پژوهش و فناوری با محوریت سرمایهگذاری و مشارکت و شیوه نامه نظارت، ارزیابی و رتبهبندی میشود.
ماده 41- این دستورالعمل در 41 ماده و 23 تبصره در تاریخ 1398/02/30 به تصویب کارگروه رسید و در تاریخ 1402/11/02 و از تاریخ تصویب لازم الاجرا میباشد.
این دستورالعمل در 16 ماده و 13 تبصره در تاریخ 1402/11/02 به تصویب کارگروه رسید و مفاد آن از تاریخ ابلاغ برای تمامی متقاضیان لازمالاجرا است و جایگزین فصل اول دستورالعمل مصوب 1398/2/30 میشود.