مجمع عادی و مجمع فوق العاده صندوق های پژوهش و فناوری - کارگروه صندوقهای پژوهش و فناوری کشور
منوی ناوبری
- درباره کارگروه
- تاسیس صندوق
- ارزیابی و نظارت
- صدور مجوز فعالیت صندوق
- انتخاب / تغییر هیات مدیره
- انتخاب / تغییر مدیرعامل
- تغییرسهامدار صندوق
- مجمع عادی و مجمع فوق العاده صندوق های پژوهش و فناوری
- کفایت سرمایه
- صورت های مالی یکپارچه و الزامات حسابرسی
- سند بودجه سالیانه
- ضمانتنامه
- نظارت بر عملکرد صندوقها
- محدودیت،تعلیق یا لغو مجوز
- مجمع سالیانه صندوق های پژوهش و فناوری
- توانمندسازی
- قوانین و مقررات
- ارتباط با ما
مجامع عمومی عادی و فوق العاده صندوق های پژوهش و فناوری
مجامع عمومی عادی و فوق العاده صندوق های پژوهش و فناوری
دریافت شیوه نامه برگزاری مجامع عمومی عادی و فوق العاده صندوق های پژوهش و فناوری
دریافت صورتجلسه مجمع عمومی عادی سالیانه صندوق های پژوهش و فناوری
دریافت صورتجلسه مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده صندوق های پژوهش و فناوری
دریافت صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده صندوق های پژوهش و فناوری
دریافت صورتجلسه مجمع موسس صندوق های پژوهش و فناوری
شیوه نامه برگزاری مجامع عمومی عادی و فوق العاده صندوق های پژوهش و فناوری
بخش 1: وظایف صندوق های پژوهش و فناوری
کلیات:
ماده 1 اصطلاحات و واژههایی که در "دستورالعمل اعطاء و لغو مجوز، هدایت و نظارت بر فعالیت های صندوق های پژوهش و فناوری" مصوب 1398 کارگروه صندوق های پژوهش و فناوری تعریف شدهاند، به همان مفاهیم در این شیوه نامه بهکار رفتهاند. واژههای دیگر دارای معانی زیر میباشند:
الف) مجمع: مجمع عمومی عادی، مجمع عمومی عادی به طور فوقالعاده یا مجمع فوقالعاده است.
ب) صورتهای مالی: صورتهای مالی برای یک دوره مالی شامل صورت وضعیت مالی، صورت سود و زیان، صورت سود و زیان جامع، صورت جریان وجوه نقد، صورت وضعیت تغییرات مالکانه و یادداشتهای توضیحی همراه آن است.
تکالیف صندوق قبل از برگزاری مجمع:
ماده 2 برای تشکیل مجمع باید از طریق نشر آگهی در روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی های مربوطه به صندوق در آن نشر میگردد، از صاحبان سهام صندوق دعوت بعمل آید. در دعوت نامه مجمع ذکر موارد ذیل ضروریست:
- نام کامل صندوق ( براساس متن اساسنامه)؛
- نوع مجمع
- دستور جلسه
- تاریخ و ساعت برگزاری
- محل برگزاری و آدرس کامل آن
توضیح 1: طبق ماده (100)اصلاحیه قانون تجارت، در آگهی دعوت صاحبان سهام برای تشکیل مجمع عمومی دستورجلسه وتاریخ و محل تـشکیل مجمـع با قید ساعت ونشانی کامل باید قید شود.
تبصره 1 درمواقعی که کلیه سهامداران درمجمع حاضر باشند نشر آگهی و تشریفات دعوت الزامی نیست.
تبصره 2 طرح موضوعات مهم از قبیل انتخاب اعضاء هیاتمدیره، رسیدگی به صورتهای مالی و تصویب آنها، انتخاب حسابرس/ بازرس قانونی، تقسیم سود و اندوختهها و تمامی موضوعاتی که در صلاحیت مجمع عمومی فوقالعاده است از جمله تغییر موضوع فعالیت، و تغییر سرمایه، در جلسه مجمع تنها در صورتی میسر است که این موضوعات در دستور جلسه مجمع صراحتاً قید شده باشند.
ماده 3 صندوق موظف است حداقل ده روز پیش از تشکیل مجمع، از نماینده دبیرخانه کتباً دعوت به عمل آورد و در صورت نیاز به نشر آگهی، همزمان آگهی دعوت از سهامداران مندرج در روزنامه کثیرالانتشار خود را برای دبیرخانه ارسال نماید.
تبصره 3 در صورتی که موضوع بررسی صورت های مالی سالیانه جزء دستور جلسه مجمع عادی یا عادی بطور فوق العاده باشد، یک نسخه صورت های مالی حسابرسی شده صندوق، قبل از برگزاری مجمع باید در اختیار نماینده دبیرخانه قرار گیرد.
تبصره 4 در صورتی که مجمع به هر دلیل در نوبت اول برگزار نشود، دعوت از نماینده دبیرخانه در نوبت بعدی مجمع به ترتیب فوق الزامی است.
توضیح 2: طبق ماده (87) اصلاحیه قانون تجارت، در مجمع عمومی عادی حضور دارندگان اقلاً بیش از نصف سهامی که حق رأی دارند ضروری است اگر در اولین دعوت حد نصاب مذکورحاصل نشد مجمع برای بار دوم دعوت خواهد شد و با حضور هر عده از صاحبان سهامی که حق رأی دارد رسمیت یافته و اخذ تصمیم خواهد نمود. بهشرط آن که در دعوت دوم نتیجه دعوت اول قید شده باشد.
توضیح 3: طبق ماده (84) اصلاحیه قانون تجارت، در مجمع عمومی فوقالعاده دارندگان بیش از نصف سهامی که حق رأی دارند باید حاضر باشند. اگر در اولین دعوت حد نصاب مذکورحاصل نشد مجمع برای بار دوم دعوت و با حضور دارندگان بیش از یک سوم سهامی که حق رأی دارند رسمیت یافته و اتخاذ تصمیم خواهد نمود به شرط آن که در دعوت دوم نتیجه دعوت اول قید شده باشد.
ماده 4 هیاتمدیره موظف است قبل از تاریخ تشکیل مجمع، فهرست افرادی که مجاز به حضور در مجمع میباشند را به تفکیک سهامداران تهیه نماید و هنگام مراجعه افراد برای صندوق در مجمع، مدارک احراز هویت آنها، شامل کارت ملی و معرفی نامه نماینده سهامدار، را با فهرست مذکور تطبیق دهد.
تکالیف صندوق حین برگزاری مجمع:
ماده 5 رئیس یا یکی از اعضاء هیاتمدیره یا مدیرعامل صندوق موظف است در ابتدای جلسه مجمع، درصد سهامداران حاضر و حصول یا عدم حصول رسمیت جلسه را اعلام نماید و در صورت رسمیت یافتن مجمع، اداره جلسه را تا انتخاب هیاترئیسه مجمع بهعهده گیرد.
توضیح 4: طبق ماده (101) اصلاحیه قانون تجارت، مجامع عمومی توسط هیات رئیسه ای مرکب ازیک رئیس ویک منشی ودو ناظر اداره میشود. درصورتی که ترتیب دیگری دراساسنامه پیش بینی نشده باشد ریاست مجمع با رئیس هیات مدیره خواهد بود مگر در مواقعی که انتخاب یا عزل بعضی ازمدیران یا کلیه آنها جزو دستورجلسه مجمع باشد که دراین صورت رئیس مجمع ازبـین سهامداران حاضردرجلسه به اکثریت نسبی انتخاب خواهد شد. ناظران ازبین صاحبان سـهام انتخـاب خواهنـد شـد ولی منشی جلسه ممکن است صاحب سهم نباشد.
ماده 6 مجامع عمومی توسط هیات رئیسهای مرکب از یک رئیس، یک منشی و دو ناظر اداره میشود. ریاست مجمع با رئیس یا نایب رئیس هیئت مدیره و در غیاب آنها با ریاست یکی از مدیرانی است که به این منظور از طرف هیئت مدیره انتخاب شده باشد، مگر آنکه در اساسنامه ترتیب دیگری اتخاذ شده باشد. در مواقعی که انتخاب یا عزل بعضی از مدیران یا کلیه آنها در دستور جلسه مجمع باشد، رئیس مجمع از بین سهامداران حاضر در جلسه با اکثریت نسبی انتخاب خواهد شد. دو نفر از سهامداران حاضر نیز به عنوان ناظر مجمع و یک نفر منشی از بین صاحبان سهام یا غیر آنها از طرف مجمع انتخاب میشوند.
تبصره 5 هر شخص حقیقی یا حقوقی که تمام یا قسمتی از آراء خود را برای انتخاب یکی از ناظران اختصاص داده باشد، نمیتواند برای انتخاب ناظر دیگر در رأیگیری صندوق شرکت نماید.
ماده 7 رئیس مجمع باید جلسه را به نحوی اداره نماید که در چارچوب دستور جلسه امکان طرح سوالات و نظرات سهامداران و نماینده دبیرخانه فراهم شود.
ماده 8 خلاصه نظرات نماینده دبیرخانه باید در صورت خلاصه مذاکرات مجمع عیناً درج شود.
ماده 9 اخذ رأی به صورت شفاهی، مثلاً با بلندکردن دست یا قیام به عنوان اعلام موافقت صورت میپذیرد. در صورتی که به دلیل ترکیب سهامداران حاضر در مجمع، رأیگیری به صورت شفاهی امکانپذیر نباشد، اخذ رأی به صورت کتبی به عمل خواهد آمد. در هر حال، صندوق موظف است مقدمات لازم را قبل از برگزاری مجمع جهت رأیگیری به صورت مکتوب فراهم آورد.
تبصره 6 اخذ رأی در خصوص انتخاب اعضای هیئت مدیره و بازرس، الزاماً به صورت کتبی خواهد بود.
ماده 10 در مواردی که مجمع با رایگیری مکتوب تصمیمگیری میکند برگهای رأی باید با حضور حسابرس/ بازرس قانونی شمارش شود.
توضیح 5:طبق ماده (88) اصلاحیه قانون تجارت، در مجمع عمومی عادی تصمیمات همواره به اکثریت نصف به علاوه یک آراء حاضر در جلسه رسمی معتبر خواهد بود مگر در مورد انتخاب مدیران و بازرسان که اکثریت نسبی کافی خواهد بود. در مورد انتخاب مدیران تعداد آراء هر رأی دهنده در عدد مدیرانی که باید انتخاب شوند ضرب میشود و حق رأی هر رأی دهنده برابر با حاصل ضربمذکور خواهد بود. رأی دهنده میتواند آراء خود را به یک نفر بدهد یا آن را بین چند نفری که مایل باشد تقسیم کند اساسنامه شرکت نمیتواند خلافاین ترتیب را مقرر دارد.
توضیح 6 : طبق ماده (85) اصلاحیه قانون تجارت، تصمیمات مجمع عمومی فوقالعاده همواره به اکثریت دو سوم آراء حاضر درجلسه رسمی معتبر خواهد بود.
ماده 11 هر سهامدار نمیتواند بیش از یک وکیل یا نماینده را برای حضور در مجمع معرفی نماید. در صورت حضور سهامدار در مجمع، نماینده یا وکیل وی حق حضور در مجمع را نخواهد داشت.
ماده 12 حضور اکثریت اعضای هیاتمدیره و مدیر عامل در مجمع ضروری است، در هرحال اعضای موظف هیات مدیره باید در مجمع حضور داشته باشند. در صورتیکه تصویب صورتهای مالی جزء موضوعات مجمع باشد، حضور بالاترین مقام اجرایی بخش مالی صندوق در زمان طرح و رسیدگی به صورتهای مالی نیز الزامی است.
تبصره 7 در صورت عدم تحقق مفاد این ماده، تصمیمات مجمع معتبر است. با این حال جزء تخلفات صندوق درج میگردد.
ماده 13 تصمیمگیری در خصوص تقسیم سود در مجمع عمومی عادی صندوق هایی که ملزم به تهیه صورتهای مالی تلفیقی میباشند، باید به نحوی باشد که حداکثر سود قابل تقسیم براساس صورتهای مالی صندوق اصلی یا صورتهای مالی تلفیقی (پس از کسر یا اضافه سهم اقلیت هر کدام کمتر باشد)، تعیین شود.
ماده 14 گزارش حسابرس/ بازرس قانونی باید توسط یکی از امضاءکنندگان گزارش مذکور یا یکی از شرکا، در مجمع قرائت شود و مجمع ضمن استماع توضیحات هیاتمدیره در این خصوص، تکالیفی را برای هر بند مشخص نماید. این تکالیف باید بطور کامل در صورت خلاصه مذاکرات مجمع قید شود.
ماده 15 در صورتی که بندهای گزارش حسابرس/ بازرس قانونی در مورد صورتهای مالی ناشی از عدم انجام تعدیلات قابل توجه در درآمدها، هزینهها، سود، زیان، بدهیها و تعهدات صندوق باشد، مجمع باید پیشنهادات حسابرس/ بازرس قانونی را در صورتهای مالی لحاظ نماید و یا حداقل در خصوص تقسیم سود به نحوی اتخاذ تصمیم نماید که سود انباشته پایان دوره بعد از تصمیمات مجمع، از مجموع اصلاحات پیشنهادی توسط حسابرس/ بازرس قانونی کمتر نباشد.
ماده 16 تعیین حقالزحمه حسابرس/ بازرس قانونی صندوق در صلاحیت مجمع عمومی عادی است و قابل تفویض به هیئت مدیره میباشد.
ماده 17 مبلغ قطعی پاداش هیات مدیره باید در مجمع عمومی عادی یا عادی بطور فوق العاده تعیین شود.
تکالیف صندوق بعد از برگزاری مجمع:
ماده 18 صندوق موظف است حداکثر ظرف مدت یک هفته پس از برگزاری مجمع، صورت جلسه مورد تایید هیات رئیسه مجمع را به دبیرخانه ارسال نماید.
تبصره 8 تائید صورتجلسات مجمع عمومی عادی یا عادی بطور فوق العاده، منوط به ارسال گزارش عملکرد و صورت های مالی حسابرسی شده می باشد.
ماده 19 صندوق موظف است صورتجلسه مجمع را حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز پس از تاریخ تشکیل مجمع به مرجع ثبت صندوقها ارائه و نسخهای از روزنامه رسمی را حداکثر یک هفته پس از ابلاغ به دبیرخانه ارسال نماید.
سایر موارد:
ماده 20 نماینده دبیرخانه در مجمع موظف است، تذکرات لازم را در موارد مغایر با این شیوه نامه و سایر قوانین و مقررات مربوط ارائه نماید.
ماده 21 صندوق باید حسابرس/ بازرس قانونی خود را از بین موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران که در فهرست حسابرسان معتمد و مورد تایید بانک مرکزی یا دبیرخانه بورس و اوراق بهادار وجود دارد، انتخاب کند.
ماده 22 در صورت عدم رعایت هر یک از مواد این شیوهنامه، مراتب از طریق مقررات انضباطی مربوط پیگیری میشود.
بخش2: وظایف دبیرخانه کارگروه صندوق های پژوهش و فناوری
ماده 23 دبیرخانه موظف است نسبت به معرفی نماینده یا نمایندگان برای حضور در مجامع عمومی عادی سالیانه صندوق های پژوهش و فناوری که مطابق ماده (3) اعلام شده است، اقدام نماید و در سایر مجامع مختار به معرفی نماینده میباشد.
ماده 24 دبیرخانه موظف است ظرف مدت یک هفته از تاریخ دریافت صورتجلسه مجامع، طبق ماده (18) و تبصره (7) این شیوه نامه، نسبت به تعین تکلیف صورتجلسات اقدام نماید.
تبصره 9 در صورت وجود اشتباه یا مشکل در صورتجلسات ارسالی، دبیرخانه موظف است، در مهلت مندرج در ماده (24) این شیوه نامه، موارد اصلاحی را بصورت کتبی به صندوق اطلاع رسانی نماید.
بخش3: وظایف و اختیارات ناظر کارگروه صندوقهای پژوهش و فناوری
ماده 25 ناظر باید با حكم كتبي و كارت شناسايي معتبر در مجامع صندوق های پژوهش و فناوری حاضر شود.
ماده 26 ناظر موظف است بدون دخالت در برگزاري مجمع در صورت مشاهده تخلف از قانون و مقررات موضوعه، نظر اصلاحي خود را با ذكر مستند قانوني به رئيس مجمع اعلام و گزارش خود را بصورت کتبی به دبیرخانه ارایه نمايد.
ماده 27 ناظر ميتواند با اجازه رئيس جلسه مجمع بدون ورود به ماهيت دستورجلسه، مقررات مربوط به نحوه برگزاري صحيح و مطلوب جلسه و راهنمايي و هدايت مجمع در مسير قانون را توضيح داده و در طول برگزاري مجمع، به سئوالات مطروحه توسط هيأت رئيسه مجمع پاسخ قانوني بدهد. ليكن مجاز به اداره مجمع نميباشد.
ماده 28 اهم وظايف ناظردر ارتباط با نحوه برگزاري جلسات مجمع بشرح زيراست:
- بررسي آگهي دعوت مجمع از حيث انطباق با قوانين و مقررات
- نظارت بر حسن اجراي وظايف مقام دعوت كننده نظير ثبت اسامي حاضرين در مجمع (اصالتاو وكالتا)، تعرفههای رايگيري، بررسي وكالتنامه و نمايندگيهاي تامالاختيار
- نظارت برافتتاح جلسه توسط مقام دعوت كننده
- نظارت برانتخاب اعضاء هيات رئيسه مجمع و اعلام رسميت جلسه
- نظارت برنحوه اخذ تصميمات در مجمع و رعايت نصاب قانوني لازم براي تصويب هر يك از آنها
- نظارت برنحوه رايگيري وهمچنين مصوبات مجمع
- نظارت بر شمارش آراء ماخوذه در مجمع
- نظارت بر تحرير صورتجلسه و اطمينان از درج صحيح و كامل مصوبات مجمع و امضاء ذيل آن توسط هيات رئيسه ماده ناظرمجاز به امضاء ذيل صورتجلسه مجمع ويا مدارك ارائه شده در مجمع نخواهد بود.
ماده 29: ناظر مجاز به امضاء ذیل صورتجلسه مجمع و یا مدارک ارائه شده در مجمع نخواهد بود. - ماده 30 : این شیوه نامه در (30) ماده، (9) تبصره و (6) توضیح، تهیه و از تاریخ تصویب لازم الاجراء میباشد.
پیوست (اختیارات مجمع و نحوه اجراء و اخذ تصمیم)
الف. مجمع عمومی عادی ( سالیانه ) صاحبان سهام
فعالیت | توضیحات |
1- رسیدگی و اتخاذ تصمیم درباره کلیه امور جاری شرکت غیر از آنچه که در صلاحیت مجامع عمومی موسس یا فوق العاده است . |
|
2- انتخاب مدیران و بازرس یا بازرسان |
تبصره 3 - شرکت و عضویت در شوراهای عالی، مجامع عمومی، هیأتهای مدیره و شوراهای مؤسسات و شرکتهای دولتی که به عنواننمایندگان قانونی سهام دولت و به موجب قانون و یا در ارتباط با وظایف و مسئولیتهای پست و یا شغل سازمانی صورت میگیرد شغل دیگر محسوب نمیگردد لکن پرداخت یا دریافت حقوق بابت شرکت و یا عضویت در موارد فوق ممنوع خواهد بود. تبصره 4 - تصدی هر نوع شغل دولتی دیگر در مؤسساتی که تمام یا قسمتی از سرمایه آن متعلق به دولت و یا مؤسسات عمومی است و نمایندگیمجلس شورای اسلامی، وکالت دادگستری، مشاوره حقوقی و ریاست و مدیریت عامل یا عضویت در هیأت مدیره انواع شرکتهای خصوصی جزشرکتهای تعاونی ادارات و مؤسسات برای کارکنان دولت ممنوع است.
تبصره 2- هيچ فردي نميتواند اصالتاً يا به نمايندگي از شخص حقوقي همزمان در بيش از يک شرکت که تمام يا بخشي از سرمايه آن متعلق به دولت يا نهادها يا مؤسسات عمومي غيردولتي است به سمت مديرعامل يا عضو هيأت مديره انتخاب شود. متخلف علاوه بر استرداد وجوه دريافتي به شرکت، به پرداخت جزاي نقدي معادل وجوه مذکور محکوم ميشود.
عضویت همزمان مقامات موضوع ماده(۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۷/۸ و معاونان و مدیران دستگاههای اجرائی موضوع ماده(۵) قانون مدیریت خدمات کشوریو ماده(۵) قانون محاسبات عمومی کشور و همچنین کارکنان شاغل در کلیه پستهای مدیریتی و کارشناسی در مدیریت عاملی و سایر مسؤولیتهای اجرائی و عضویت هیأت مدیره شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و سازمانها، اعم از زیر مجموعه خود و زیرمجموعه سایر دستگاهها ممنوع است
|
3-رسیدگی به صورتهای مالی صندوق |
|
4-تصویب ترازنامه و تقسیم سود بین صاحبان سهام |
|
5- تعیین روزنامه کثیرالانتشار |
|
6- پاداش و حق جلسه هیأت مدیره |
|
ب . مجمع عمومی فوق العاده
فعالیت | توضیحات |
1- تغییر اساسنامه شرکت |
|
2- تغییر سرمایه شرکت |
|
3- انحلال قبل از موعد شرکت |
|