رویداد تبادل فناوری در حوزه هوش مصنوعی - پورتال توانمند سازی
رویداد تبادل فناوری در حوزه هوش مصنوعی
مقدمه:
رویداد تبادل فناوری هوش مصنوعی به همت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، توسط شرکت راهبر سیستم دانش(رسد) برگزار شد. بر اساس برنامه طراحی شده، فرایند اجرایی رویداد در 7 مرحله اصلی به شرح روبرو آغاز گردید.
سپس در هر مرحله از بخشهای اصلی تعریف شده و در راستای دستیابی به اهداف مشخص شده، اقداماتی بر اساس زمانبندی مشخص تعیین و پیادهسازی شد.
| بخشهای اصلی رویداد | هدف تعریف شده |
---|---|---|
1 | شناسایی شرکتها و سازمانهای دارای نیاز فناورانه | شناسایی نیازهای موجود در حوزه هوش مصنوعی |
2 | احصاء و استانداردسازی نیازها | مستندسازی نیازها برای معرفی به شرکتهای دانشبنیان و فناور |
3 | شناسایی شرکتهای توانمند | شناسایی شرکتهای دانشبنیان مرتبط با حوزه هوش مصنوعی |
4 | فراخوان و اطلاعرسانی | جلب مشارکت حداکثری فناوران |
5 | برگزاری وبینارهای معرفی و تشریح نیازمندیها | تشریح و معرفی نیازهای فناورانه سازمانها و شرکتهای متقاضی |
6 | برگزاری جلسات مذاکره تجاری (B2B) آنلاین و حضوری | ایجاد زمینه مذاکره تجاری طرفهای عرضه و تقاضای فناوری برای انتخاب شرکتهای توانمند در رفع نیازها )غربالگری و ارزیابی شرکتهای غربال شده( |
7 | برگزاری رویداد | معرفی دستاوردهای فرایند تبادل فناوری، امضا تفاهمنامهها و برپایی نمایشگاه توانمندیهای شرکتهای دانشبنیان مرتبط |
در ادامه به بیان اقدامات انجام شده در هر یک از مراحل اجرایی رویداد خواهیم پرداخت.
نهادهای همکار صندوق نوآوری و شکوفایی در برگزاری رویداد:
1-شناسایی شرکتها و سازمانهای دارای نیاز فناورانه
با اعلام فراخوان برای جمعآوری نیازهای فناورانه در حوزه هوش مصنوعی 13 شرکت و سازمان با 20 نیاز فناورانه شناسایی شدند. در جدول مقابل اسامی شرکتهای متقاضی و تعداد نیازهای هر یک و سرنوشت آنها در طول فرایند رویداد آورده شده است.
سازمانها و شرکتهای متقاضی فناوری | تعداد نیازها |
---|---|
شرکت همراه اول | 5 نیاز فناورانه |
شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک | 2 نیاز فناورانه |
موسسه آموزشی و فرهنگی دانش | 1 نیاز فناورانه |
شرکت مانا آوای خرد | 3 نیاز فناورانه |
جهاد کشاورزی | 1 نیاز فناورانه |
شرکت آوا پلیمر پویا | 1 نیاز فناورانه |
شرکت بهان کیمیا آنزیم | 1 نیاز فناورانه |
شرکت زیستیار مهراندیش | 1 نیاز فناورانه |
شرکت ایمنو (پایاب) | 1 نیاز فناورانه |
خبرگزاری فارس | 1 نیاز فناورانه |
مرکز تحقیقات پیوند کبد | 1 نیاز فناورانه |
خبرگزاری ورزش3 | 1 نیاز فناورانه |
موسسه فرهنگی مطالعات جبهه فرهنگی | 1 نیاز فناورانه |
مجموع تعداد نیازهای فناورانه شناسایی شده |
2-احصا و استانداردسازی نیازها
پس از جمعآوری نیازهای فناورانه، برای ارائه نیازها به شرکتهای دانشبنیان و فناور، گام بعدی استانداردسازی تقاضاها در قالب تعریف شده بود. از اینرو طی جلسات مکرر با سازمانها و شرکتها تقاضاها به صورت دقیق تبیین و همه تقاضاها پس از جعآوری اطلاعات فنی از شرکتهای متقاضی در قالب RFPهای استاندارد تدوین شد.
3-شناسایی شرکتهای فناور
در این بخش اطلاعات 700 شرکت دانشبنیان، فناور و استارتآپهای همسو با موضوع هوش مصنوعی موجود در بانک اطلاعاتی صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شناسایی و گردآوری شد.
4-فراخوان و اطلاعرسانی
اطلاعرسانی صحیح و هدفمند در مسیرهای عمومی و تخصصی باعث اطلاع فناوران از رویداد و در نتیجه دریافت پاسخهایی با کیفیت و تنوع بالاتر به نیازهای متقاضیان میشود. لذا کارگزار رویداد با تمرکز ویژه بر این بخش، اقداماتی را در 4 مرحله طرحریزی و اجرایی نمود.
1-4-تهیه فهرست بسترهای تبلیغاتی عمومی و تخصصی
آمادهسازی فهرستی جامع از مسیرهای اطلاعرسانی در این مرحله در دستور کار قرار گرفت. کانالهای عمومی اطلاعرسانی، شرکتهای دانشبنیان، پارکهای علم و فناوری، مراکز رشد، پژوهشکدهها، دانشکدهها، انجمنهای صنفی، انجمنهای دانشجویی مرتبط با حوزه رویداد از جمله این مسیرهای اطلاعرسانی بود که در این مرحله اطلاعات و مشخصات تماس آنها جمعآوری شد.
2-4-تهیه اقلام تبلیغاتی و اطلاعرسانی
به منظور اطلاعرسانی موثر بهویژه در بسترهای اطلاعرسانی آنلاین، پوستر رویداد طراحی شد.
3-4-طراحی RFPها
برای مشخص شدن دقیقتر نیازها برای آشنایی فناوران جهت پاسخگویی، در آمادهسازی RFPها به تشریح کامل نیازهای متقاضیان پرداخته شد.
4-4-آمادهسازی زیرساختهای تبلیغات، اطلاعرسانی و ارتباطات
مهمترین بخش زیرساختی فراخوان، آمادهسازی فرم ثبتنام هوشمند در سایت کارگزار بود. فرمی که میبایست دارای ویژگیهای متعددی چون قابلیت انتخابپذیری، ویرایش، خروجی ساختارمند، ارتباط با فناور، تنوع ساختار و ... باشد. این فرم با استفاده از متخصصین IT شرکت رسد طی یک هفته طراحی و در سایت بارگذاری شد. فناوران علاقهمند با مراجعه به سایت و کلیک بر روی پوستر رویداد به صفحه ثبتنام متقاضیان رفع نیاز فناورانه راهنمایی میشدند و پس از ثبت اطلاعات درخواستی ثبتنام قطعی آنها انجام میشد. تصاویری از صفحه رویداد در ادامه قابل مشاهده است.
5-برگزاری وبینارهای معرفی و تشریح نیازمندیها
با هدف معرفی و تشریح نیازهای فناورانه شرکتهای همراه اول، شبکه الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک، جهاد کشاورزی، موسسه آموزشی و فرهنگی دانش، مانا آوای خرد، بهان کیمیا آنزیم، آوا پلیمر پویا، خبرگزاری فارس، مرکز تحقیقات پیوند کبد، ایمنو (پایاب) و زیستیار مهراندیش، وبینارهایی مجزا طی سه روز برگزار شد و نمایندگان این سازمانها نیازهای خود را برای مخاطبان تشریح نمودند. به طور متوسط 90 مخاطب آنلاین در هر یک از این وبینارها مشارکت نموده و سوالات خود را مطرح کردند که نمایندگان سازمانها پاسخ سوالات را ارائه نمودند.
6-برگزاری جلسات مذاکره تجاری (B2B)
1-6-غربالگری (مرحله اول)
در طی مدت فرایند تبادل فناوری، 60 شرکت برای مذاکره با متقاضیان در سایت ثبتنام کردند. با کمک کارشناسان فنی شرکتهای متقاضی پس از یک دور بررسی اولیه، از این بین 20 شرکت فناور به مرحله دوم ارزیابی راه یافتند.
جلسات B2B آنلاین طرفهای تقاضای فناوری با شرکتهای دانشبنیان و فناور | |||
---|---|---|---|
شرکت همراه اول | مرحله اول (غربالگری) | 46 جلسه B2B | طی 2 روز |
شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک | مرحله اول (غربالگری) | 19 جلسه B2B | طی 1 روز |
موسسه آموزشی و فرهنگی دانش | مرحله اول (غربالگری) | 18 جلسه B2B | طی 1 روز |
شرکت مانا آوای خرد | مرحله اول (غربالگری) | 15 جلسه B2B | طی 1 روز |
جهاد کشاورزی | مرحله اول (غربالگری) | 12 جلسه B2B | طی 1 روز |
شرکت آوا پلیمر پویا | مرحله اول (غربالگری) | 7 جلسه B2B | طی 1 روز |
شرکت بهان کیمیا آنزیم | مرحله اول (غربالگری) | 7 جلسه B2B | طی 1 روز |
شرکت زیستیار مهراندیش | مرحله اول (غربالگری) | 4 جلسه B2B | طی 1 روز |
شرکت ایمنو (پایاب) | مرحله اول (غربالگری) | 5 جلسه B2B | طی 1 روز |
مجموع تعداد نیازهای فناورانه شناسایی شده | 20 نیاز فناورانه |
2-6-ارزیابی (مرحله دوم)
در این مرحله شرکتهایی که توانستند با توضیحات فنی کافی و مناسب یا رفع نواقص طرحهای خود نظر کارشناسان را جلب نمایند به مرحله بعد، یعنی حضور در رویداد و امضا تفاهمنامه راه یافتند.
جلسات B2B آنلاین شرکتها متقاضی با شرکتهای دانشبنیان و فناور | |||
---|---|---|---|
شرکت همراه اول | مرحله دوم (ارزیابی) | 3 جلسه B2B | طی 1 روز |
شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک | مرحله دوم (ارزیابی) | 7 جلسه B2B | طی 1 روز |
موسسه آموزشی و فرهنگی دانش | مرحله دوم (ارزیابی) | 4 جلسه B2B | طی 1 روز |
جهاد کشاورزی | مرحله دوم (ارزیابی) | 4 جلسه B2B | طی 1 روز |
شرکت بهان کیمیا آنزیم | مرحله دوم (ارزیابی) | 3 جلسه B2B | طی 1 روز |
شرکت زیستیار مهراندیش | مرحله دوم (ارزیابی) | 2 جلسه B2B | طی 1 روز |
شرکت ایمنو (پایاب) | مرحله دوم (ارزیابی) | 2 جلسه B2B | طی 1 روز |
مجموع تعداد جلسات مذاکره تجاری برای ارزیابی شرکتهای توانمند (مرحله دوم) | 25 جلسه B2B |
7-برگزاری رویداد
1-7-مراسم افتتاحیه
- آقای دکتر محمدی؛
دبیر ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی - آقای دکتر ملکیفر؛
معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری - آقای جمیلی؛
عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران - آقای دکتر اخایی؛
مشاور مرکز تحقیق و توسعه همراه اول - آقای دکتر مظفریفرد؛
مدیر تحلیل کسب وکار شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت شاپرک
2-7-امضا تفاهمنامهها
6 تفاهمنامه همکاری بین شرکتهای دانشبنیان و فناور و سازمانهای متقاضی در روز رویداد به امضا رسید.
3-7-بخش نمایشگاهی
10 شرکت دانشبنیان و فناور منتخب سازمانهای متقاضی در بخش نمایشگاهی مستقر شدند و دستاوردهای خود را به بازدیدکنندگان ارائه نمودند.
4-7-آمار و دستاوردها
- انتشار فراخوان 20 نیاز فناورانه حوزه هوش مصنوعی
- اعلام آمادگی اولیه 90 شرکت برای حضور در فرایند رویداد
- برگزاری 11 نشست مجازی برای تشریح نیازهای فناورانه 12 نهاد و شرکت متقاضی طی ۳ روز مختلف
- درخواست 60 شرکت دانشبنیان و فناور برای انجام مذاکرات تجاری با طرفهای تقاضا پس از برگزاری وبینارهای تشریح نیازهای فناورانه
-43 شرکت دانشبنیان
-17 شرکت فناور - برگزاری مجموعا 158 جلسه مجازی و حضوری B2B بین طرفهای تقاضا و عرضه فناوری
-133 مذاکره دور اول
-25 مذاکره دور دوم - انتخاب 10 شرکت توسط سازمانهای متقاضی برای ادامه مذاکرات و استقرار 7 شرکت در بخش نمایشگاهی
-8 شرکت دانشبنیان
-2 شرکت فناور - انعقاد 6 تفاهمنامه همکاری در روز رویداد
نیازهای ارائه شده رویداد تبادل فناوری در حوزه هوش مصنوعی:
عنوان | لینک دانلود |
---|---|
گزارش نیازها |