طرح دانشبنیان «ساخت کرمهای کلاژنساز پروبیوتیک نوترا»، برنده نوزدهمین قسمت از مسابقه تلویزیونی شکوفا
طرح دانشبنیان «ساخت کرمهای کلاژنساز پروبیوتیک نوترا»، برنده نوزدهمین قسمت از مسابقه تلویزیونی شکوفا
در نوزدهمین قسمت از مسابقه بزرگ تلویزیونی «شکوفا»، شرکت دانشبنیان «نواژن فارمد» با طرح «کرمهای کلاژنساز پروبیوتیک نوترا» با رأی داوران، از میان سه تیم شرکتکننده به عنوان تیم برگزیده انتخاب شد و این طرح جهت سرمایهگذاری عموم مردم روی سکوی تأمین مالی جمعی همآشنا قرار خواهد گرفت.
به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، نوزدهمین قسمت از مسابقه بزرگ تلویزیونی شکوفا با رقابت سه شرکت دانشبنیان «نوآوران ایرانیان شهر راز» از استان فارس با طرح «تولید دستگاه های خشک کن پاششی»، «نواژن فارمد» با طرح «ساخت کرمهای کلاژنساز پروبیوتیک»، «آوای صدرا رسانه» با طرح «تبلیغات هوشمند» چهارشنبه 16 اسفند 1402 از شبکه یک سیما پخش شد.
داوران نوزدهمین قسمت مسابقه شکوفا، دکتر محمدحسین سجادی نیری، مهندس مجید دهبیدی پور، مهندس مونا ناصری، دکتر سیاوش ملکیفر بودند.
در این مسابقه، شرکت دانشبنیان «نواژن فارمد» با طرح «کرم کلاژنساز پروبیوتیک نوترا» با رأی داوران، از میان سه تیم شرکتکننده به عنوان تیم برگزیده انتخاب شد و این طرح جهت سرمایهگذاری عموم مردم به زودی روی سکوی تأمین مالی جمعی همآشنا (hamashena.ir) قرار خواهد گرفت.
تولید محصولات فراسودمند پوست و مو بر پایه میکروارگانیسمهای مفید و پروبیوتیکهای بومی ایران
روایت دکتر راضیه رضایی، مدیر محصولات نوترا شرکت «نواژن فارمد» از طرح «کرم کلاژنساز پروبیوتیک نوترا»:
گروه دانشبنیان تکژن (takgene.com) بهعنوان اولین شرکت تولیدکننده صنعتی میکروارگانیسمهای کاربردی در صنایع غذایی و مکملهای پروبیوتیک در سال ۱۳۸۳ تأسیس شد. این شرکت با بهرهگیری از تجهیزات پیشرفته تولید، راهاندازی آزمایشگاههای تخصصی، کنترل کیفیت مطابق با آخرین استانداردهای بینالمللی و سرمایهگذاری عظیم در راستای افزایش حجم تولید صنعتی، به بومیسازی تولید این محصولات نوین اقدام نموده است. ثمره فعالیت مستمر واحد تحقیق و توسعه بر بستر زیرساختهای صنعتی، توانمندی تکژن در تأمین نیاز پروبیوتیک کشور و خاورمیانه بوده است. در این مسیر تمامی مجوزهای لازم برای تولید محصولات مختلف پروبیوتیک را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت و نیز سازمان غذا و دارو کسب نموده است.
تولیدات این گروه دانش بنیان تحت پنج شاخه اصلی: پروبیوتیک دارویی- پروبیوتیک دامی- پروبیوتیک غذایی- پروبیوتیک لبنیات و پروبیوتیک آرایشی و بهداشتی ارائه میشود.
نواژن فارمد، شرکتی جوان و پویا است که با هدف مارکتینگ بخش دارویی هولدینگ تکژن، تحت نظارت دپارتمانهای حرفهای مدیکال، بازاریابی و فروش در سیستم سلامت کشور فعالیت میکند. همچنین علاوه بر مارکتینگ محصولات دارویی شرکت تکژن، مطالعه و فعالیت خود را در حوزه تولید محصولات ارایشی و بهداشتی پروبیوتیک با برند نوترا آغاز کرده است.
پوست بهعنوان بزرگترین ارگان بدن انسانها نقش مهمی در محافظت از بدن ایفا میکند. این ارگان بزرگ همانند روده زیستگاه تریلیونها میکروارگانیسم به نام میکروبیوم است که بهصورت مسالمتآمیز با بدن انسان زندگی میکنند و نقش بسیار مهمی در محافظت علیه میکروارگانیسمهای بیماریزا، تنظیم سیستم ایمنی، حفظ تعادل رطوبت، کاهش خشکی، التهاب و ارتقا سلامت پوست ایفا میکند. زمانی که این سد محافظتی بهدلیل استفاده از آنتیبیوتیکها، شویندهها، ضدعفونیکنندهها، استرس، محصولات آرایشی نامرغوب و تغییرات اقلیمی شکسته شود، زمینه برای ایجاد مشکلات پوستی مانند خشکی، آکنه، اگزما، درماتیت و پسوریازیس و از بین رفتن سلامت و زیبایی پوست میشود.
یکی از مؤثرترین راهکارها برای پیشگیری و بهبود مشکلات پوستی و ارتقا سلامت و زیبایی آن استفاده موضعی از پروبیوتیکها و مشتقات آنهاست. پروبیوتیکها بهعنوان میکروارگانیسمهای مفیدی که باعث ارتقا سلامت بدن میشود، معرفی شده و استفاده موضعی از آنها با تقویت سیستم ایمنی، سد دفاعی مکانیکی، شیمیایی و میکروبی از پوست در برابر آسیب های محیطی محافظت کرده و میتواند نقش مهمی در پیشگیری و بهبود مشکلات پوست و درنهایت ارتقا سلامت و زیبایی آن داشته باشد.
بر همین اساس این شرکت پیشرو در تولید محصولات فراسودمند بر پایه میکروارگانیسمهای مفید قدم در راه تولید جدیدترین و مؤثرترین نوآوریها در دانش زیبایی و مراقبت از پوست گذاشت و از سال 1397 پژوهشهای خود را در حوزه پروبیوتیکها و پست بیوتیکهای موضعی آغاز و در سال 1400 موفق با دستیابی فرمولاسیون پایدار پروبیوتیکهای موضعی با اثرگذاری بالا برای اولین بار در ایران شد.
در سال 1401 نخستین محصول دانشبنیان با نام «کرم بهبوددهنده و آبرسان پوستهای حساس با نام تجاری نوترا (Nutra)» را تولید و به بازار عرضه کرد. این محصول بهدلیل فرمولاسیون خاص خود نقش مهمی در درمان و پیشگیری از مشکلات پوستی مانند خشکیهای شدید، التهاب، خارش و سوزش داشته و میتواند در موارد خفیف و متوسط بیماری، جایگزین ترکیبات کورتوندار شود.
در زمان کوتاهی پس از ورود این کرم پروبیوتیک به بازار و استقبال بسیار بالای مصرفکننده، تیم نوترا در جهت تولید محصولات متنوع پوست و مو بر پایه پروبیوتیکهای بومی ایران مصممتر شد و توانستیم در سال 1402 محصولات دیگری مانند شوینده کرمی، لوسیون ضد لک، لوسیون ضد جوش، فلوئید مرطوبکننده پوست چرب را تولید و به بازار عرضه کنیم.
مزیت رقابتی محصولات نوترا نسبت به محصولات موجود در بازار، وجود کمپلکسهای اختصاصی پروبیوتیک بومی ایران در فرمولاسیون موضعی است که با ایجاد تعادل در میکروبیوم پوست، از بروز مشکلات پوستی جلوگیری کرده و سلامت و زیبایی را به پوست بازمیگرداند؛ در صورتی که بسیاری از محصولات موجود در بازار تنها نقش مراقبتی داشته و حتی گاهی استفاده از آنها میتواند تعادل میکروبیوم پوست را مختل کند.
در سالهای اخیر و با پیشرفت علم میکروبیومها به عنوان یک عامل مهم در سلامت بدن و پیشگیری از بیماریها مورد توجه قرار گرفته و پژوهشها نشان داده است که تنوع و تعادل میکروبیوم روده و پوست میتواند بر سلامت افراد تأثیرگذار باشد. این پژوهشها منجر به توسعه رویکردهای جدید در درمان و پیشگیری از انواع مختلفی از بیماریها شده است. آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی در سالهای اخیر محصولات موضعی پروبیوتیک را با هدف کمک به حل مشکلات پوستی مختلف مانند خشکی، التهاب، اکنه و حساسیت تولید کردهاند و این شرکت نیز با تکیه بر دانش تیمی از مختصصین این حوزه برای اولین بار در ایران موفق به تولید دانش فنی و تکنولوژی پروبیوتیکهای موضعی پایدار و اثرگذار شده است.
فرمولاسیون این محصولات حاوی سویههای مختلف پروبیوتیکهای بومی ایران همراه با پستبیوتیکهایی است که به طور اختصاصی با نوع محصول در فرایند تخمیر، بهینهسازی شده تا بتواند بیشترین اثرگذاری را داشته باشد. فرمولاسیون این محصولات با هیچ یک از محصولاتی که در کشورهای مختلف تولید میشود، مشابه نبوده و استفاده از پروبیوتیکهایی که از محصولات تخمیری سنتی ایران جدا شده و به صورت کمپلکس فرموله شده، بدلیل سازگاری بالایی که با پوست افراد ایرانی دارد، آن را نسبت به محصولات مشابه خارجی متمایز میکند.
محصولات موضعی تخصصی حاوی پروبیوتیک پروبیوتیک نوترا برای نخستینبار در ایران تولید و عرضه شده و محصولات مشابه داخلی با این نوع فرمولاسیون در ایران وجود ندارد؛ همچنین ممنوعیت واردات محصولات آرایشی و بهداشتی باعث شده محصولات مشابه خارجی در بازار ایران عرضه نشود و زمینه برای رشد و توسعه این محصولات در بازارهای ایرانی فراهم شود.
از آنجایی که در سالهای اخیر واردات محصولات ارایشی و بهداشتی در ایران ممنوع شده است، تولید با کیفیت و موثر محصولات ارایشی و بهداشتی حاوی پروبیوتیک علاوه بر اشتغالزایی در کشور، میتواند ایران را به عنوان یک صادرکننده محصولات پروبیوتیک موضعی در بازارهای منطقهای و بینالمللی تبدیل کند که این امر نه تنها از خروج ارز جلوگیری میکند، بلکه میتواند منبع درامد ارزی کشور نیز باشد و همین امر میتواند سرمایهگذاری در تولید چنین محصولات نواورانهایی که پتانسل رقابت در بازارهای جهانی دارند را به یک سرمایهگذاری پرسود و مطمن تبدیل کند.
تولید و فروش محصولات نوترا باعث ایجاد اشتغال حداقل 100 نفر بهطور مستقیم و غیر مستقیم شده و تعدادی از افراد بهصورت تمام وقت در دفتر مرکزی و کارخانه و تعدادی از افراد نیز در استانهایی که دارای نمایندگی هستند، برای معرفی، مشاوره، عرضه و فروش این محصولات مشغول به فعالیت و کسب درآمد هستند. محصولات نوترا از آغاز تولید با هدف ورود به بازارهای بینالمللی فعالیت خود را آغاز کرده و در همین راستا تمامی زیرساختهای مورد نیاز بر این اساس، طراحی و اجرا شده تا بتوانیم همزمان با عرضه محصولات در تمام استانهای ایران به بازارهای بینالمللی و صادراتی برای رقابت با تولیدکنندگان برتر جهانی وارد شدهایم.
شکوفا، پلی نوآورانه بین متخصصان و دانشبنیانها
مسابقه شکوفا، به عنوان پلی نوآورانه بین جامعه تخصصی و شرکتهای دانشبنیان ایفای نقش میکند و فرصتی بینظیر برای این شرکتها فراهم میآورد تا در یک صحنه رقابتی، دستاوردها و نوآوریهای خود را به نمایش بگذارند. این رویداد با جلب توجه رسانهای، به شرکتهای دانشبنیان این امکان را میدهد که محصولات و خدمات نوآورانه خود را به گونهای موثرتر معرفی کنند و در نتیجه، حضور و شناختهشدگی آنها در بازار را به طرز چشمگیری افزایش میدهد. این امر موجب میشود تا جذب مخاطبان و مشتریان بالقوه برای این شرکتها به مراتب آسانتر و مؤثرتر صورت پذیرد.
به علاوه، مسابقه شکوفا با تامین منابع مالی از طریق مشارکت جمعی، این امکان را برای شرکتهای دانشبنیان فراهم میکند تا با اطمینان بیشتری در مسیر توسعه و پیشبرد فناوریها و نوآوریهای خود گام بردارند و طرفداران این شرکتها، با شناخت عمیقتری که از طریق رسانهها به دست میآورند، تشویق به سرمایهگذاری مطمئن در این محصولات نوآورانه شده و در سود آن نیز شریک میشوند که این امر به نوبه خود، مسیر پیشروی شرکتهای دانشبنیان برای دستیابی به رشد و توسعه پایدار را هموارتر میسازد.
مسابقه شکوفا به عنوان یک پلتفرم استثنایی عمل میکند که نه تنها به شرکتکنندگان بلکه به بینندگان نیز فرصت میدهد تا با مفهوم تأمین مالی جمعی و اهمیت مشارکت در اقتصاد دانشبنیان عمیقاً آشنا شوند. این مسابقه، به شرکتهای دانشبنیان این امکان را میدهد که با معرفی محصولات و خدمات نوآورانه خود به جامعهی وسیعی از سرمایهگذاران، نه تنها درآمدزایی را هدف قرار دهند، بلکه به طور موثری به توسعه و نوآوری فناورانه در کشور و جامعه کمک کنند.
این رویداد، به عنوان یک سکوی عملیاتی برای جذب سرمایهگذاری متکی بر تأمین مالی جمعی، فضایی را فراهم میآورد که در آن شرکتهای دانشبنیان میتوانند پروژههای خود را ارائه دهند و از این طریق، سرمایهگذاریهای حیاتی برای پیشبرد و توسعهی فعالیتهایشان را جذب کنند. حضور در اینگونه رویدادها نه تنها شرایط را برای جذب سرمایهگذاریهای مورد نیاز فراهم میکند بلکه محیطی را ایجاد میکند که در آن تعامل میان ایدهپردازان، نوآوران، سرمایهگذاران و مشتریان بالقوه امکانپذیر شود.علاوه بر آن، مسابقه شکوفا به تقویت فرهنگ کارآفرینی و سرمایهگذاری در میان عموم جامعه کمک میکند و اهمیت تأمین مالی جمعی و مشارکت در اقتصاد دانشبنیان را به عنوان رکنهای اساسی برای پیشرفت و توسعه پایدار تبیین مینماید. این رویداد، فرصتی بینظیر برای ایجاد شبکههای حرفهای، تبادل دانش و تجربیات و تقویت همکاریهای بینبخشی است که میتواند نقش مهمی در تسریع فرآیند نوآوری و کارآفرینی در اقتصاد دانشبنیان داشته باشد.
میزان سرمایه درخواستی شرکت «نواژن فارمد» برای اجرای این پروژه 5 میلیارد تومان، مدت زمان سرمایهگذاری و اجرای پروژه 12 ماه و میزان سود پیشبینیشده 40 درصد سالیانه خواهد بود. اصل سرمایه مشارکتکنندگان در این طرح بعد از یکسال بازپرداخت خواهد شد.
علاقهمندان به سرمایهگذاری در این طرح دانشبنیان میتوانند از طریق سکوی تأمین مالی جمعی همآشنا (hamashena.ir) در این طرح مشارکت کنند.