ناشر منبع

null افزایش سطح تعاملات و ارتقای دانش، رهاورد حضور دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی
11:35
رهاورد حضور در پاویون‌ها-1

افزایش سطح تعاملات و ارتقای دانش، رهاورد حضور دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان که در قالب پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه صنعت ازبکستان حضور داشت، خدمت توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی را گامی در راستای رشد و توسعه بازارهای صادراتی دانش‌بنیان‌ها توصیف کرد و برگزاری نشست‌های B2B در حاشیه اینگونه رویدادها را موجب افزایش سطح تعاملات و ارتقای دانش دانش‌بنیان‌ها دانست.‌

به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، صندوق به عنوان متولی اصلی تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان، در کنار ارائه خدمات مالی متنوع به دانش‌بنیان‌ها از جمله انواع تسهیلات و سرمایه‌گذاری، در قالب خدمت بلاعوضی موسوم به «توانمندسازی»، بخش زیادی از هزینه حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی را پرداخت و همچنین، به یافتن بازارهای جدید برای این شرکت‌ها کمک می‌کند.

برپایی پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های معتبر داخلی و خارجی و همچنین اعزام هیات تجاری و فناوری به این رویدادها، در قالب خدمات «توانمندسازی» قرار می‌گیرند که البته در میان دانش‌بنیان‌ها هم با محبوبیت بسیاری همراه بوده و از این خدمات استقبال شده است. 

تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ازبکستان (UzMetalMashExpo 2025) که در حوزه متالوژی، ماشین‌آلات صنعتی، فناوری‌های فلزات و صنایع مرتبط فرودین ماه 1404 در شهر تاشکند ازبکستان برگزار ‌شد، حضور پیدا کردند. 

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان حاضر در این نمایشگاه، «بهران مبدل» (behranmobaddel.com) بود که در سال 1360 با هدف تولید تجهیزات ثابت پالایشگاهی و مبدل‌های حرارتی در تهران فعالیت خود را آغاز کرده است. 

احسان فردثابت، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان بهران مبدل در خصوص چگونگی آشنایی با خدمت توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی و حضور در پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه صنعت ازبکستان بیان کرد: از طریق تماس شرکت کارگزار، در جریان برگزاری نمایشگاه صنعت ازبکستان قرار گرفتم و با مراجعه به سایت صندوق نوآوری، اطلاعاتی را درباره برپایی پاویون دانش‌بنیان‌ها کسب کرده و در زمان اعلام شده، مراحل ثبت‌نام برای حضور در این پاویون را طی کردم. ما هر ساله در نمایشگاه‌های نفت و گاز تهران شرکت می‌کنیم، اما حضور در نمایشگاه صنعت ازبکستان، نخستین تجربه ما از حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی بود که با جذابیت‌های بسیاری هم همراه بود و برای شرکت ما، نتایج بسیار مفید و کارآمدی به همراه داشت.

وی درباره دستاوردهای این شرکت دانش‌بنیان از حضور در نمایشگاه صنعت ازبکستان خاطرنشان کرد: البته اهداف شرکت‌ها برای حضور در این پاویون‌ متفاوت بود. با توجه به اینکه زمینه اصلی فعالیت شرکت ما، طراحی و ساخت مبدل‌های حرارتی است، هدف اصلی ما، یافتن بازارهای جدید برای فروش محصولات و همچنین پیدا کردن منابع جدید برای تامین مواد اولیه مورد نیاز شرکت در درازمدت بود. خوشبختانه حضور در این پاویون علاوه بر اینکه اهداف مورد نظر را محقق کرد، در معرفی بهران مبدل به شرکت‌های خارجی و همکاری با آن‌ها نیز بسیار سودمند و موثر بود.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان بهران مبدل با بیان اینکه برگزارکنندگان و عوامل اجرایی این پاویون بسیار همراه و همیار دانش‌بنیان‌ها در این نمایشگاه بودند، در خصوص خدمات ارائه شده نیز گفت: مترجم در تمامی لحظات و جلسه‌های گوناگون (جلسه با سفارتخانه و انجمن صادرکنندگان ازبکستان) همراه شرکت‌ها بود و در ارتباط‌گیری شرکت‌های ایرانی با شرکت‌های خارجی بسیار موثر عمل کرد. جلسه با انجمن صادرکنندگان ازبکستان با نتایج خوبی برای دانش‌بنیان‌ها همراه بود و شرکت‌هایی که محصولات آماده داشتند، آنها را به نمایندگان انجمن معرفی و رایزنی‌هایی نیز برای فروش انجام دادند. این جلسه‌ها، زمینه آشنایی بیشتر صادرکنندگان و شرکت‌های خارجی را با شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه فراهم کرد. 

فردثابت، در خصوص میزان اثرگذاری برپایی پاویون‌ها در انعقاد قرارداد یا یافتن شرکای تجاری برای شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد: تا قبل از حضور در این پاویون، هدف از شرکت در نمایشگاه‌های خارجی را تنها سیاحت می‌دانستم و حضور در آنها را بر اساس رابطه و نه ضابطه تصور می‌کردم؛ اما با حضور در این پاویون، شاهد ضابطه‌مندی و بهره‌مندی شرکت‌های دانش‌بنیان از ظرفیت‌های موجود در نمایشگاه‌های خارجی بودم. البته که هدف شرکت ما برای حضور در این نمایشگاه عقد قرارداد نبود، اما برای دستیابی به اهدافمان بسیار موثر و تاثیرگذار بود. 

وی در خصوص اثرگذاری خدمت توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی (برپایی پاویون‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه‌های بین‌المللی) بر میزان فروش محصولات دانش‌بنیان و توسعه بازارهای صادراتی آنها خاطرنشان کرد: اکثر دانش‌بنیان‌ها، به لحاظ مالی با مشکلات و کمبودهایی مواجه هستند؛ اما معتقدم که دانش‌بنیان‌شدن شرکت‌ها، موجب ضابطه‌مند شدن، تقویت مالی، افزایش فعالیت و رشد شرکت‌ها بر اساس ضابطه و نه رابطه می‌شود. اخذ گواهی دانش‌بنیانی باعث دیده شدن شرکت ما پس از سال‌های متمادی فعالیت و درنتیجه، فراهم شدن امکان استفاده از خدمت توانمندسازی صندوق نوآوری و شکوفایی شد. این خدمت در جهت رشد و توسعه بازار صادراتی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیانی (نوپا) که از منابع مالی کمتری بهره‌مند هستند و نمی‌توانند با هزینه شخصی خود در نمایشگاه‌های بین‌المللی مختلف حضور پیدا کنند، بسیار مفید و سودمند است. 

به گفته وی، حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی کشورهای همسایه به دلیل داشتن اشتراکات فرهنگی با کشور ما، می‌تواند بسیار نتیجه‌بخش و کارآمد باشد. نمایندگان شرکت‌های ازبکستانی و فعالان صادراتی، در دیدارهایشان به مطلوب بودن همکاری‌شان با شرکت‌های ایرانی نسبت به کشورهای دیگر به دلیل اشتراکات فرهنگی اشاره داشتند و خود را مشتاق این تعاملات می‌دانستند. 

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در خصوص برگزاری نشست‌های B2B در حاشیه نمایشگاه‌ نیز تأکید کرد: نشست‌های B2B بسیار سودمند و تاثیرگذار است و موجب افزایش سطح تعاملات و ارتقای دانش شرکت‌های دانش‌بنیان می‌شود.‌

فردثابت، پیشنهادهایی را برای برپایی بهتر پاویون‌ها و بهره‌مندی حداکثری دانش‌بنیان‌ها از حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی مطرح کرد و گفت: خدمات و امکاناتی که از سوی صندوق نوآوری در قالب این پاویون به دانش‌بنیان‌ها ارائه شده بود، بسیار جامع و کامل بود. پیشنهاد من در جهت افزایش کارایی برپایی چنین پاویون‌هایی، اعزام شرکت‌های دانش‌بنیان معتبرتر به لحاظ پیشینه و زمینه فعالیت‌(نفت، گاز، پتروشیمی) به این نمایشگاه‌ها است. حضور این شرکت‌ها موجب بهره‌مند شدن دانش‌بنیان‌های نوپا از اعتبار آنها در نمایشگاه‌های بین‌المللی می‌شود و حتی می‌تواند به یادگیری شرکت‌های کوچک‌تر درباره نحوه برقراری تعاملات و ارتباط با شرکت‌های خارجی و فعالان صادراتی کشورهای خارجی منجر شود.

ارسال ایمیل