خدمت جدید گرنت در صندوق نوآوری و شکوفایی بسیار هوشمندانه عمل میکند - خدمت جدید گرنت در صندوق نوآوری و شکوفایی بسیار هوشمندانه عمل میکند
خدمت جدید گرنت در صندوق نوآوری و شکوفایی بسیار هوشمندانه عمل میکند
مدیرعامل شتاب دهنده پرتقال از همسرمایهگذاری این شتاب دهنده با صندوق نوآوری و شکوفایی در طرحهای فناورانه خبر داد و با اشاره به خدمت گرنت صندوق نوآوری گفت: عملیات شتاب دهی، به تحقیق و توسعه با نگاه تجاریسازی مشابه خدمت جدید گرنت در صندوق نوآوری که بسیار هوشمندانه عمل میکند نیاز دارد. جای این خدمت در اکوسیستم نوآوری بسیار خالی بود.
به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، آرین عقیلی، مدیرعامل شتابدهنده پرتقال در مورد مراحل رسیدن این شتابددهنده به این جایگاه و تبدیل شدن به برجستهترین شتابدهنده سلامت در کشور گفت: ما بیشتر از اینکه شتابدهنده استارتآپی باشیم خود را شتاب دهنده تجاریسازی فناوریهای نو میدانیم. برای توسعه کسب و کار با استفاده از شیوههای سنتی به این حوزه ورود کردیم اما بعد از درگیر شدن با جزییات و مواجهه با فرایند تبدیل شدن یک دانش به محصول صنعتی متوجه شدیم که فرآیند تجاریسازی فناوریهای جدید، متدلوژی و چارچوبهای عملیاتی متفاوتی را میطلبد. بر همین اساس هسته مرکزی شرکت را بروزرسانی و چگونگی پیشرفت پروژه را بر اساس متدولوژی دنیا یاد گرفتیم.
وی ادامه داد: کار ما از تلاش برای راهاندازی یک مجموعه دانش بنیان بزرگ صنعتی در حوزه مواد اولیه دارویی آغاز شد اما بعد به سمت شتاب دهی ورود به بازار ایدههای نوآورانه حرکت کردیم. این دانش مورد استقبال دوستان در واحدهای پژوهشی قرار گرفت چرا که اکوسیستم برای رساندن یک ایده یا دانش به محصول تجاری و تصاحب بازار به این دانش نیاز دارد.
عقیلی مدل تجاری شتاب دهنده را تشریح کرد و گفت: ما به ازای خدماتی که به یک تیم فناور ارائه میدهیم که میتواند شامل بخشی از هزینههای ساخت نمونه اولیه و انجام آزمونهای بالینی نیز باشد، در بخشی از درآمد آینده آن شرکت در قالب همکاری دو طرف شریک میشویم.
مدیرعامل شتاب دهنده پرتقال در مورد استارت آپهای فعال در این شتاب دهنده توضیح داد و گفت: در مجموع 15 استارت آپ در حوزه سلامت و علوم زیستی در سبد شتاب دهنده پرتقال وجود دارد که شامل سه استارت آپ در حوزه مهندسی بافت، سه استارت آپ در حوزه غذاهای فراسودمند و پروبیوتیکها، دو استارت آپ در حوزه درمان سرطان یا نانو تارگتینگ تراپی سرطان، دو استارت آپ در حوزه زخم پوشها، یک استارت آپ مواد اولیه دارویی و همچنین دو استارت آپ در زمینه مباحث کرونا یعنی محلول ضدعفونی کننده گیاهی بدون الکل و محلولی نانویی و آنتی ویروس است که قابلیت وایرال کردن به محصولات دیگر نیز دارد، به عبارت دیگر هر نوع منسوج سلولزی یا بافت پارچهای به عنوان مثال ملافه هتل تا فیلتر تصفیه هوای داخل خودرو را میتوان از طریق این فناوری آنتی ویروس کرد.
وی در مورد خدمات گرنت (تحقیق و توسعه) در صندوق نوآوری و شکوفایی نیز گفت: شتابدهی به تحقیق و توسعه با نگاه تجاریسازی مشابه خدمت جدید گرنت در صندوق نوآوری و شکوفایی که بسیار هوشمندانه عمل میکند نیاز دارد. جای این خدمت در اکوسیستم نوآوری بسیار خالی بود. البته هوشمندی این طرح الزام قرارگیری یک شتاب دهنده در کنار تیم پژوهشگر است چرا که شتاب دهنده میتواند این گرنت را هوشمندانه خرج کند و با این متد، شانس تجاریسازی محصول دانش بنیان و ایده بالا برود.
عقیلی در مورد تفاوت شتاب دهنده پرتقال با شتاب دهندههای حوزه کسب و کار اینترنتی نیز گفت: ما با مدل کسب و کار سروکار نداریم و بیشتر در زمینه تغییر در راهبردهای تجاریسازی و برنامه ورود به بازار فناوری جدید فعالیت میکنیم یعنی ارزشی که ما اضافه میکنیم به این شکل است که یک تیم در کنار یک هسته فناورانه یا یک پروتوتایپ قرار میگیرد و به شناسایی و یافتن مجرا و مسیر ورود به بازار کمک میکند؛ به عبارت دیگر استراتژی تجاریسازی را برای تیم پژوهشی مشخص میکنیم. بستر فناورانه که درست شود میتواند به محصولات مختلف در صنایع مختلف به طور مثال پوشاک، خودروسازی، لوازم خانگی یا صنایع دیگر تبدیل شود.
مدیرعامل شتاب دهنده پرتقال بر یافتن مسیر ورود به بازار یک فناوری توسط این شتاب دهنده تاکید کرد و گفت: ما با بررسی صنعت و بر اساس متدولوژی خود تصمیم میگیریم که این فناوری در قالب کدام محصول و در چه صنعتی ورود کند؛ یعنی مانند پژوهشگری که در آزمایشگاه در حال تحقیق و پژوهش است شتاب دهنده نیز در بازارها و صنایع مختلف در حال تحقیق و بررسی است. به عبارت دیگر از لحظه ورود استارت آپ تا خروج محصول، مسیر حرکت مهندسی میشود. با ارزیابیها و مطالعات انجام شده و بررسی نمونههای مورد استفاده در دنیا، متدلوژی مناسب زیست بوم نوآوری ایران ایجاد شده است. یکی از مشکلات زیست بوم ما این است که شتاب دهندهها در مورد شیوه شتابدهی خود آگاهی ندارند و راههای تجاریسازی را نمیدانند.
عقیلی در مورد تعاملات شتاب دهنده پرتقال با صندوق نوآوری و شکوفایی نیز گفت: یکی از طرحهای همکاری ما در قالب همسرمایهگذاری از طریق صندوق زیست فناوری و صندوق پرشین داروی البرز به عنوان ناظر خواهد بود که بعد از اخذ مصوبه، کار شروع خواهد شد. علاوه بر آن برای ثبت پتنت یکی از شرکتها از طریق صندوق نوآوری اقدام کردیم و از خدمات صندوق برای حضور در نمایشگاهی در فرانسه استفاده کردهایم. تسهیلات صندوق نوآوری خوب است اما هیچگاه داعیه مطالبهگری از اکوسیستم و صندوق نوآوری و شکوفایی را نداشتهایم و بیشتر به حمایت معنوی نیاز داریم.
وی در پایان درباره برنامههای آینده این شتاب دهنده گفت: دفتری در روتردام هلند تاسیس کردهایم که هدف آن کمک به توسعه صادرات محصولات دانش بنیان در حوزه سلامت است زیرا این حوزه فرصتهای بالایی در ارزآوری دارد. علاوه بر این در نظر داریم تا نیازهای فناورانه اروپا را احصا کرده و استارت آپهای ایرانی را برای رفع این نیازهای فناورانه ساماندهی کنیم. از آنجایی که غذا و دارو تحریم نیست این کار به راحتی امکانپذیر است لذا قصد داریم تا از فرار دانش فنی و خروج ارز جلوگیری کنیم و موجب توسعه اقتصاد دانش بنیان شویم.